Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Акустика Стаята за слушане, за какво ни е тя?
Публикувано от????? ??????? Време: Tuesday, August 17 @ 12:53:21 CEST
Със Съдействието на ???? ??????

Стаята за слушане е стая, в която слушате музика – или е стая, която слуша музика? Всъщност това е стая, която свири музиката, която вие слушате...

Стаята за слушане е стая, в която слушате музика – или е стая, която слуша музика? Всъщност това е стая, която свири музиката, която вие слушате...
Основно имаме две страни на проблема, и е необходимо да изясним от коя страна на барикадата искате да бъдете. Съществуват два основни типа на слушане, като единият е наречен “пасивно слушане”, а другият “активно слушане”. Пасивното слушане понякога е определяно като “фоново слушане”. Може би трябва да го наречем “чуване”, тъй като индивидът не слуша активно.
Системата за пасивно слушане може да бъде всичко от радио-часовник до сравнително добра домашна звукова система, която незабележимо се слива с интериора и целта и е да изпълва стаята с музика, на която можем да се наслаждаваме всяко място в стаята.
(Всички започваме като пасивни слушатели, с колони завряни някъде в ъгъла, нали?)
Стилът на активно слушане, превръща стереоуредбата в централно място в стаята, посветена единствено на тази цел. Този стил позволява постигането на много по висока детайлност при възпроизвеждане, и ако стерео звуковото поле вече го възприемаме като триизмерно, вместо двумерно, то насладата от слушането може вече да се превърне направо в свещено изживяване.

Ако имате специално прeдназначена стая за слушане, свободата да избирате мястото, на което е разположен говорителят, позволява провеждането на “научен експеримент” - до колко може да се постигне детайлност?

Да предположим, че имаме 2 стаи за слушане, едната е празна, без мебели а само със стерео система, а пък другата е (обикновено) всекидневната стая, с озвучителни тела, разположени на рафтовете на “секцията” или някъде покрай стените. И да, сигурен съм, че един супер инелигентен тип, може да си мисли, че ще “натъкми” така нещата, че да комбинира всекидневната стая и тази за слушане, без компромиси за качеството!

Равносметката е, че много хора купуват скъпи “хай-енд” компоненти и ги инсталират (не е вярно, че не знаят че не е най-подходящото място) във всекидневната и решават, че са аудиофили. След това си купуват и четат хай-енд списания и започват да се чудят какво означава звукова картина и многопластовост? Не казвам, че е тяхна собствена грешка, само дето прекалено много хора прахосват твърде много пари, опитвайки се да постигнат по-добър и дълбок образ на звуковата картина или изобщо по-добър като цяло звук, а всъщност не осъзнават, че целта е непостижима вървейки по този път.

Купуването на преоразмерени конектори и кабели за озвучителните тела с размер на градински маркуч, когато всъщност акустиката на помещението е лоша (стандартния случай), изобщо не е добра инвестиция. Ироничното е, че подобренията от хай-енд кабелите и специалните настройки в голяма степен се маскират от лошата акустика на помещението.

Разбира се съгласен съм, че всички сме наясно по въпроса, колко хора биха отделили достатъчно голяма стая, за да е подходяща специално за слушане?
Минал съм по този път, бил съм в това положение и преобладаващата част от нас са все още там. По дяволите, какво може да се направи? Всичко което можете да направите е WASP (Wilson Audio Setup Procedure) или нещо подобно и да откриете тази вълшебна точка в стаята, където има най-малко неприятни ефекти и да се примирите с резултата.

А да, щях да забравя... за онези 250 доларови акустични възглавници, гоито можете да залепите на стените, или още по-добре, да наредите вълшебни “тунинговащи уреди" (празни вази, хелмхолцови резонатори и т.н.и т.н. – бел.пр.) – и самият факт че ги използвате, ще ви измъкне от безизходицата (мислите си вие…).
Всъщност, чувал съм че ако боядисате компакт дисковете си зелени, сложите емблема М&М на всяка от колоните, заврете си Бразилски морков в задника, докато си посръбвате женшенов чай, вашата уредба ще зазвучи както никога.

Хм. Добре ли беше като израз на свободата на словото? Както и да е, мисълта ми е, че хай-енд стерео системата е проектирана и предназначена да се разположи така, че озвучителните тела да се разположат симетрично на необходимото разстояние от задните и страничните стени по простата причина, да могат да възпроизведат пространството, дълбочината и фокуса на живото изпълнение. Както виждате, НЕ ВИ Е НЕОБХОДИМА ХАЙ-ЕНД АПАРАТУРА за да възпроизведете плоска-двумерна звукова картина.

Знаете ли, в далечното минало нямах представа какво означава “imaging”. И изразът “sound stage” също ми беше непонятен. Израствайки като млад момък, любимите ми места да поставям колоните бяха ДО стената и в ъглите. Това даваше най-точен и стегнат бас. В тези дни звученето на басите беше кажи-речи единственото очевидно нещо, което забелязвах като разлика между различните системи – така си мислех. Невежеството ми не беше свързано с малоумието, просто никога не бях заставал в “стереозоната” (the “sweet spot”), където звукът е истински, 100 крачки в дълбочина, двукратно по-широк от разстоянието между колоните и напълно триизмерен. В деня в който това се случи, всичко се промени. Преди този ден, четях за това явление до посиняване и не можех да зацепя за какво става дума. Все още възприемам като вълшебство това, да седна в специалното ми кресло с двата говорителя пред мен и да не чувам нищо да излиза от тях... Звукът извира просто от въздуха от различни точки, като че там наистина има музиканти!

ОК, достатъчно НАЧАЛНА ПОДГОТОВКА В 1-ви АУДИО КЛАС! Да преминем към същественото. ( Разбирай, че всеки би могъл да чете тази статия, не само инженери и аудиофили.)

За тези от вас, които са от едната страна на барикадата с всекидневна/телевизионна/стая за слушане на едно място, това е краят на статията. За останалите, прочетете по-надолу за да създадете собствено аудио светилище.

Не е тайна за тези, които са се опитали да открият доброто звучене, че идеалната стая за слушане трябва да бъде правоъгълна и достатъчно голяма. Причината за големите размери, не е за да можете да раздалечите достатъчно говорителите. Причината е, че ще има повече място между озвучителните тела и отразяващите повърхности на стаята.

В малка стая, отражениата от стените ПРОМЕНЯТ звученето на говорителите и то винаги в НЕГАТИВНА посока. В същото време размерите на стаята играят ролята на гребеновиден филтър, който причинява промени в АЧХ, които могат да достгнат 12 dB или повече, а също зони с различни АЧХ, които можете да усетите само премествайки глава при слушане.
После се чудете защо уредбата не звучи два пъти по един и същ начин? Точно заради тези зони в АЧХ, причинени от “гребеновидния филтър”-“размерите на стаята”.

Ако имате специално предназначена стая за слушане, където стереозоната е главната фокусна точка, е възможно да се преборите с неприятните акустични явления, причинени от самата стая. Дори проблемните като размери и пропорции стаи могат да бъдат значително подобрени в акустично отношение, ако знаете какво правите и защо!

Бих си позволил да ви посъветвам, сериозно да обмислите посвещаването на стая специално за тази цел, дори тя да е резервна спалня, гараж или мазе. Да имате такава стая е очарователно колкото и да имате звукова система, а наградата за тези, които наистина могат да слушат ще дойде сама.

Нека да си признаем, повечето места за слушане в едно жилище са долнокачествени. Бих казал, че 75 % или повече са просто ужасни. Повечето изложбени аудиозали не са по-добри. CES или търговските аудио изложения са още по-зле. Тогава къде бихте открили еталон, даващ ви вярна представа, какво е добре звучащо помещение! Докато не осъзнаете наистина, доколко положително ще се отрази на вашата аудио апаратура по-добро помещение, е безсмислено да харчите пари за акустична обработка на вашата стая. Към всичко това добавете сложността на акустичната обработка на стаята, сравнена с покупката на екзотичен захранващ кабел…е тогава не е чудно, че прахосваме пари за захранващи кабели.

Стив Декарт



 
Връзки
· Повече за Акустика
· Статии от ????? ???????


Най-четена Статия Акустика:
Спектърът на музикалния сигнал

 
Рейтинг за Статия
Среден Резултат: 4
Гласа: 7


Моля, използвайте допълнението и гласувайте за тази статия:

Отличен
Много Добър
Добър
Среден
Слаб

 
Опции

 Извеждане в Отделна Страница Извеждане в Отделна Страница

 
_ASSOTOPIC

Акустика

"Login" | ВХОД | 2 коментари | Търсене в Дискусия
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се

Re: Стаята за слушане, за какво ни е тя? (Резултат: 1)
от bigASSyou Време: Thursday, August 19 @ 12:09:43 CEST
(Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение)
абе струва ми се че тая статия завършва някак си отрязано , сякаш не е цялата.
а и автора не пояснява как е разположил неговата система така че да постигне тоя "магически стерео ефект" , а да не говорим как подценява акустическата обработка на помещението , дори смея да твърдя че тя излиза по-евтино от споменатите кабели и е доста по-добра идея за малко помещение .въобще идеите му са доста крайни , пропуснал е и една много важна част от системата , а именно хладилника и да е пълен с бира еййй :) , а който пие чай от женшен да му мисли :P



muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.03 секунди