Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Домашно кино Домашно кино на практика 3
Публикувано от???. ?????? ??????? (??? Време: Wednesday, August 25 @ 11:56:09 UTC
Със Съдействието на ???.?????? ??????? (

Кабели за озвучителни тела, начини на прокарване, аксесоари.

Домашно кино на практика 3 Домашното кино на практика. Част 3. Кабели за озвучителни тела, начини на прокарване, аксесоари.
Тази статия ще засегне най-важните аспекти на избора на кабел за озвучителните тела, прекарването на кабела от усилвателя до озвучителните тела, а също така и целесъобразността на използването на различните аксесоари, каквито се предлагат в голямо разнообразие даже за такова, на пръв поглед просто нещо като кабела за озвучителни тела. Защо не използвам разпространеното словосъчетание "акустичен кабел"? Работата е в това, че по начало това словосъчетание не е съвсем коректно, тъй като само по себе си понятието "акустичен кабел" предполага звуковод-куха тръба или друго съоръжение, което може да пропуска през себе си звукови вълни, които, дори с изкривявания, но могат да достигнат от точка „А” до точка „Б”(подобни звуководи се използват, например, в някои пътнически самолети, където, вместо относително скъпите и непрактични слушалки се използват кухи тръбички с анатомични накрайници). А в дадения случай става дума не за звуковод, а за тоководящ материал, за това би било коректно да говорим именно за кабел за озвучителните тела, още повече, че и на английски се използва точно словосъчетанието speaker cable, а не acoustic cable. Да, сега вече е късно да се възмущаваме, защото словосъчетанието "акустичен кабел" вече доста отдавна се използва от много специализирани средста за масова информация, така, че използването на това словосъчетание не трябва да се смята за чак толкова страшна грешка, в същност то е възникнало в резултат на "мутацията" на термина "кабел за акустични системи", но все пак... Разновидности на кабелите за озвучителни тела Не е тайна, че електропроводящите материали са много, но най-разпространения в радиоиндустрията материал за направа на кабели за озвучителни тела за сега е медта, поради добрите си токопроводящи свойство и сравнително ниска цена. Разбира се, аудиопромишлеността породи множество екзотични кабели на основата на редки метали, метални композити и даже графит. Но техния дял в продаваните в момента кабели е просто мизерен, защото, като правило, тези екзотични проводници имат добри токопроводящи свойства, но цената им...Малко хора ще се решат да платят няколко стотин, ако не и хиляди долара за линеен метър такъв кабел-тези „скъпи удоволствия” са създадени за запалените аудиофили (все по-често се говори, че това е психично заболяване, с извинение), готови заради относително малки подобрения в звука, възприемащи се често на ниво нюанси, да дават огромни суми. Не, за Бога, ако искате-правете така, но просто огромното болшинство от хората се придържат към принципа на рационалността, поради което разните подложки под кабела, калъфчета за съединителите и прочие шамански атрибути не са завладяли ума на болшинството меломани, пък и едва ли ще го завладеят, защото даже при наличието на някакви положителни изменения в звученето (в повечето случаи за съжаление присъстващи единствено под влиянието на самовнушението), не всички искат да плащат големи суми за разни "фишки". В края на краищата, кой както иска. Така, че сега ще говорим точно за кабелите с медни проводници и без разните му там омагьосани мазила за изолацията, тъй като озвучителните тела в аудиосистемите в цял свят обикновенно се свързват към усилвателя точно с такива „обикновенни” кабели (обикновенно до $40-50 за метър). Да, те биват най-различни по конструкция (плетка и дебелина на жилките, качестното на медта, материал и конструкция на изолацията) и по цена, но, да си призная, не бих ви съветвал да си тъпчете главата с тези камари „знания”, защото в дадения случай поговорката „колкото по-малко знаеш, толкова по-добре спиш” за сега е в сила. Защото, именно когато човек се старае да проникне в най-голяма дълбочина и да научи всички нюанси (понякога доста безполезни или просто митични) на конструкцията на апарата, озвучителното тяло или кабела-това обикновенно довежда до появата на симптомите на аудиофилията. Разбира се, никой не призовава да се пада ничком при всяко произнасяне на словосъчетанието „честота на дискретизацията”, но често вместо да се слуша музиката (а нали това е целта, за която се купува аудиосистемата?), хората започват да слушат системата, и дори съвсем се заравят в глухите дебри на надеждите и очакванията, непрекъснато докупувайки към системата множество различни аксесоари, (често надминаващи по цена самата система), включително разни модерни "аудиофилски антистатически чехли" и други „тайнствени и мощни подобряйзери”, от които обикновенно печелят разни производители. Какво пък, това е бизнесът, всичко е наред. Както и във всеки бизнес, свързан със закупуване, в аудиоиндустрията продажбата на качествен звук не може да бъде недодялана-тук си трябват загадки, легенди и „достоверни мнения на видни аудиофили”. И те се появяват, при това до голяма степен, благодарение на това, че потребителите сами искат това. Не е ли твърде жестоко казано? Да си призная, не ми се иска да изглеждам в очите на „видните” аудиофили като някакъв "унищожител на аудиофилски светини", така, че дайте да се разберем: на който му харесват всичките тези „чудесии”, и който действително получава морално удоволетворение от целия този процес-негова работа. Няма да ви хвърляме осъждащи погледи, нали това са си вашите пари и вашето емоционално състояние. А аз продължавам да съм уверен, че във виниловата въртележка не живеят духовете на прадедите, че танцът с барабан около усилвателя няма да добави детайлност на звука, че кабела, изплетен от ръката на девственица по пълнолуние с нищо няма да бъде по-добър от този, който е направен по всяко друго време на денонощието от ръцете на професионалист (разбира се, ако е бил трезвен), или, още по-добре, от високотехнологична автоматика. Така, че повече към тази тема няма да се връщам. И сега, ако отхвърлим видовете плетки на проводника и материалите на изолацията (и от едните, и от другите има огромно количество разновидности), можем да отделим три основни типа кабели за озвучителни тела:  "обикновен". Това е познатият кабел с кръгло сечение на проводниците, състоящи се от една, няколко или множество жили (на снимката-от ляво). Стотици компании произвеждат подобни кабели. Цената може да се колебае от $0.5 до стотици или хиляди долари за метър-зависи от качеството на кабела, неговото сечение, и, разбира се, „реномираността” на производителя.  "плосък". Фактически се използват същите жили, само, че за по-удобно прекарване, проводниците и изолацията са като че ли „сплескани” (на снимката-отдясно). Дебелината на такъв кабел е сравнително малка-1,5 до 3 мм. Стойността му на метър започва от $2.
 
 и, на края, "лентов". В този случай се използват една или няколко плоски моножили от лентов тип. В резултат дебелината на кабела в много случаи не надвишава 1 милиметър. Най-известен ваятел на лентови кабели е без съмнение Nordost (на снимката) Не бих искал да описвам разликата в звученето на различните кабели, защото някои я смятат въобще за измислица и фантазия, а други се отнасят към нея с прекален трепет. Та значи, за първата категория подобни разсъждения биха били неинтересни и даже смешни, а хората от втората категория (тоест, тези, които чуват разлика в звученето на кабелите) сигурно ще се ориентират по своя слух при избора на кабела-тук едва ли са нужни съвети, защото е въпрос на вкус. За това ще запазя неутралитет по този въпрос. Начини за прокарване на кабела Ако искате просто да хвърлите кабела покрай стените, можете да не четете по-нататък, тъй като по-надолу са дадени съвети за тези, които ценят естетиката и не искат да превръщат стаята си в разпределителна подстанция, разполагайки кабелите на видно място.
И така, ако вече сте направили ремонта в стаята, най-простия начин да махнете от очите си кабелите за озвучителните тела е баналното прокарване на кебелите зад перваза. Ако имате обикновен ъглов перваз, тогава няма никакви проблеми-вземайте кабела, който ви харесва и действайте.
Ако имате плосък перваз, но с вътрешен канал за кабела, струва си да обърнете внимание на плоските и лентови кабели. Ако пък нямате перваз, или той е без канали за кабелите, можете да тръгнете по два пътя: 1. да си купите плосък или лентов кабел, акуратно да го закрепите към стената и да го боядисате в цвета на стената (повечето кабели много спокойно се отнасят към боята).
2. Въобще не се занимавайте с прекарването на кабела по стената, а просто купете плосък, или още по-добре лентов кабел и го положете под килима или мокета-на пипане кабела няма да се забележи. Ако още не сте ремонтирали стаята, можете плокто да вградите кабела в стената, но задължително в тръба, като е желателно линията на кабела за озвучителните тела да не върви успоредно и плътно до мрежовите кабели. Оформление на изводите на кабела Тук има три най-разпространени начина. Всички те са хубави, така, че вижте съгласно ситуацията кой ще бъде най-удачен за вас. На фигурите озвучителното тяло нарочно е отдалечено от стената, за да се видят всички детайли.
1. най-обикновенно изрязване на отвор в перваза и извеждане на кабела през отвора. Плюсовете са очевидни: простота на реализацията на този вид извеждане. Но има и минуси: ако решите да махнете озвучителното тяло, от перваза ще си остане да стърчи парчето кабел.
2. Извеждането на кабела се прави през пода, в резултат на което кабела няма да бие на очи даже ако погледнете зад озвучителното тяло. А пък ако извеждането се направи под него, (разбира се, ако озвучителното тяло е на шипове) или близо до него, ще изглежда съвсем красиво. Плюсът е, че кабела почти не се вижда. Минусът е, че дупката в пода се набива в очи още повече, отколкото дупката в перваза. Ако обаче сте уверени, че никога няма да местите озвучителните тела-тогава варианта с извеждането на кабела през пода е за вас.
3. Най-естетичния начин за тези, които смятат макар и рядко, но да местят озвучителните тела. Ще бъде необходим блок клеми за озвучително тяло, направен във вид на стенен контакт. Тези блокове са снабдени или с винтови, или с пружинни клеми. Аналогични блокове могат да се разположат не само на стената зад озвучителното тяло, но и на стената зад ресивъра или усилвателя-кабелите ще изглеждат естетично също и зад стойката с техниката.

Възможен е и комбиниран вариант: близо до озвучителното тяло да се направи в пода ниша, в която да се постави плочката с клемите. За тази ниша се прави капаче (10 х 10 см) от същия материал, от който е подовото покритие на вашата стая. Ако трябва да се махне озвучителното тяло, просто измъквате кабела от клемите в пода и затваряте капачето на нишата с клемите. И готово-пода е съвсем гладък, нищо не се вижда. Но има един нюьнс: подобни клеми влошават контакта, което означава, че в достатъчно скъпите системи това може да доведе до макар и незначителни промени в звука, което, аз съм сигурен, че 98% от слушателите няма да забележат, но „слухарите” могат да усетят нещо не в ред, наистина на ниво нюанси. А в системите от среден, и още повече от нисък клас, забележимо влошаване от тези клеми въобще няма да има. Цената на една такава плочка се колебае от $10 до $50 в зависимост от производетеля и модела. Конектори "Банан щекер" Най-честият въпрос е: „трябват ли ми изобщо конектори? Не може ли само с кабела?” Ще се опитам да отговоря. И така, ако конектора е „банан щекер” и е направен така, че оголения край на кабела се притиска със завъртаща се шайба, то от гледна точка на подобрението на контакта ползата от такъв конектор е минимална, той по-скоро е вреден. За това пък от естетическа гледна точка е много добър. Все едно, подобна конструкция на „банана” е много несполучлива.


Във втория случай кабелът вътре в конектора се фиксира с помощта на два винта, а отгоре се надява термосвиваем шлаух за избягване влошаването на контакта поради окисляването на медния проводник. Такъв „банан” от практическа гледна точка има само едно предимство пред фиксирането на оголения край на кабела непосредствено във винтова клема на озвучителното тяло или усилвателя: оголения край на кабела не се окислява с времето. В третия случай, кабелът се пъха в централния отвор на "банана", а след това неговите жилки равномерно се разпределят по цялата полусферична повърхност на притискача. Контактната повърхност е твърде голяма, защото почти всяка жилка на кабела участва в контакта с конектора. Това вече е по-добре. А ако се използва хубав термосвиваем шлаух, няма да става окисляване на кабела. Такъв "банан" вече заслужава да бъде разглеждан сериозно.

И, накрая, най-надеждния и "истински" конектор е този, в който кабела е запоен с добър припой, а отгоре е поставен термосвиваем шлаух. Тук и площта на контакта е голяма, и окисление няма. Така, че ако ще използвате конектори "банан", то изберете или такъв със запояване, или с притискане върху сферична повърхност. В тези случаи има смисъл от използване на конектори. "Вилка" ("лопатка")
От гледна точка на включването или изключването на кабела от клемите на озвучителното тяло или усилвателя, "вилката" е много по-неудобна от „банана”, но пък ако вие използвате вилка с притискане, където притискането на кабела с перата на „вилката” става с помощта на специални клещи при силен натиск, или „вилка” със запоен проводник (и в двата случая термосвиваемия шлаух продължава да е необходим), то на контактната площ на кабела с конектора, и особенно на конектора с клемата на озвучителното тяло или на усилвателя, ще завидят много "банани", а и окисляване на кабела, както и в случая с хубавите "банани", няма да има. Внимание! Преди да започнете направата на кабела, уточнете в инструкцията на апарата или озвучителното тяло, или попитайте продовоча, дали вашия усилвател, AV-ресивър или озвучително тяло позволяват използването на конектор. Обикновенно ефтините ресивъри допускат включването само на оголен кабел. Насъщни въпроси По-горе е написано, че се срещат супер скъпи кабели, струващи огромни суми. Нима тези кабели ЧАК ТОЛКОВА подобряват звука на аудиосистемата?! Да си признаем, в супер скъпите кабели откровените „шмекерии” и „тайнствености” дават 80-85% от реалната им стойност. Да, по себестойност това са действително скъпи кабели, но не чак толкова, че да продават един метър от тях за няколко стотин, да не говорим за хиляди долари. Но тук е важно не само качеството на кабела. В случая привлича привилегироваността (например, изработката само по поръчка, изцяло ръчно спояване във вакуумна камера), VIP-отношението към клиента (доставка на кабела даже със самолет, наличието на красива кутийка от ценно дърво и кожата на някяква планинска сърна) и другите атрибути на супер елитна вещ. А също така и принципа за „хармонията на цените”: ако човека е платил, да кажем, $400 000 за аудиосистемата (има даже и по-скъпи), защо трябва да използва кабели за „жалките” $200/метър? Не, тук трябват само елитни кабели! И те ще бъдат доставени на толкова състоятелния клиент. Някои ще нарекат това „измъкване на пари” или просто „шмекерии”, а други ще възразят, че такива покупки само подчертават високия статус, нивото на доходите и значимостта на VIP-персоната. И което е интересното, всеки в тази ситуация ще бъде прав. Но главното е, че в резултат всички ще бъдат доволни. Ако се изхожда от принципа на рационалността, то за домашното кино от първо ниво ($500-1000 за комплект), няма никакъв смисъл да се купува кабел, по-скъп от $2-3 за метър. За системите от среден клас ($1000-5000 за комплект) има смисъл да огледате кабелите по $5-10 за метър. И това, повярвайте, е напълно достатъчно. Къде по-важно е грамотно да се подбере системата, да се настрои и да се подготви добра от акустична гледна точка стая. Защо професионалните кабели за озвучителни тела струват значително по-ефтино от"аудиофилските"? Първо, професионалистите не си падат по разните му финтифлюшки и дантели като дървени кутийки с инкрустация и калъфчета за кабела от естествена кожа-тях ги интересува кабела само от практическа гледна точка, а не от гледна точка на имиджа. Второ, за рекламата на професионалните кабели не се влагат толкова пари, колкото за рекламирането на кабелите за Hi-Fi/Hi-End апаратурата в множеството модни гланцирани списания. И трето, професионалните кабели наистина не притежават тази „елитност”, за която дерат страхотни пари в случая с някои кабели за Hi-End апаратура. За това, добрия професионален кабел за озвучителни тела при цена $3-7 за метър може да бъде по-добър по качество от „битовия” такъв, който струва по-скъпо. Точно за това за сравнително евтините комплекси, евтините, но качествени професионални кабели ще бъдат най-рационалния избор. Впрочем, не само за тях: не рядко професионалните кабели (но вече от по-висок клас) се използват твърде успешно и в системите от среден клас. Разбира се, не трябва да забравяме и за „битовите” кабели за озвучителни тела, защото и сред тях се срещат немалко достойни продукти на доста умерени цени ($3-10 за метър). Какво означава OFC ? - на кабелите често го пише... Това е Oxigen Free Copper, то ест, безкислородна мед. Какво сечение на кабела ми трябва за фронталните и централното озвучителни тела? Ако AV-ресивъра или усилвателя развива мощност до 100W на канал, желателно е да се използва кабел със сечение не по-малко от 2-3 mm2. За по-мощна система по-добре е да си купите кабел със сечение не по-малко от 4 mm2. А какъв кабел да взема за тиловите озвучителни тела ? В идеалния случай трябва да се вземе същия кабел (марка/модел), който е бил използван за включването на фронталните и централното озвучително тяло, като сечението, казбира се, може да бъде друго. Какво сечение на кабела да взема за тиловите озвучителни тела ? Ако ще се озвучава стая с площ 15-25 m2, то напълно достатъчен е кабел със сечение 2-2,5 mm2. Но ако помещението е по-голямо(30 - 50 m2 ), трябва да се избере кабел със сечение 4 mm2 . Задължително ли е да се използват точно еднакви по дължина парчета кабел за тиловите озвучителни тела? За закъснението на сигнала въобще не трябва да си спомняме, тъй като даже при разлика в дължината на кабелите за озвучителни тела даже няколко десетки метра, закъснението на сигнала в по-дългия кабел ще бъде само няколко милионни части от секундата или даже по-малко. Тук е по-важно друго: при еднаква дължина на кабела теоретически изчезва разликата в комплексните характеристики (разпределената индуктивност и капацитета) на кабела, които биха могли да влияят на сигнала. Така, че ако не искате да правите експеримент, вземете еднакви парчета за двойката озвучителни тела. А какво ще кажете да безпроводните озвучителни тела за тиловите канали? Качеството на звука при безпроводните озвучителни тела (шумовете, ограничения честотен и динамичен диапазони) не позволяват да се използват подобни озвучителни тела даже в комплексите от средния клас. Това звучене се обяснява с начина на предаване на сигнала от предавателя до приемника в озвучителното тяло. Обикновенно, предаването става по радиоканал, тоест, като в обикновен радиоприемник, но на по-високи честоти. Така, че ако искате да получите качествен звук, и при това да спестите (безпроводните озвучителни тела струват по-скъпо от аналогичните с проводници), нека не ви мързи да изтеглите кабели и за тиловите озвучителни тела. Продължението следва.... Илья Суханов (ilyasukhanov@ixbt.com)

Публикувано — 1 октомври 2003 г.


_ASSOTOPIC

Домашно кино

"Домашно кино на практика 3" | ВХОД | 4 коментари | Търсене в Дискусия
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се

Re: Домашно кино на практика 3 (Резултат: 0)
от Неизвестен Време: Tuesday, September 07 @ 23:30:11 UTC
Pi4, 4etoh s interes publikaciyata ti za "Doma6no kino na praktika 3", do momenta v koito vidyah vsemirnata , bez izvinenie za izraza - prostotiya, a imenno
"Ако AV-ресивъра или усилвателя развива мощност до 100W на канал, желателно е да се използва кабел със сечение не по-малко от 2-3 mm2. За по-мощна система по-добре е да си купите кабел със сечение не по-малко от 4 mm2. "
Ot tozi moment natatyk, izgubih vsyakakyv interes kym publikaciite ti na tema kabeli. Pi4, pi6e6 za audio kabel, a ne za kabel za kotlon! Mnogo po-vajno ot se4enieto na edin kabel e materialyt na izpolzvaniyat provodnik, na4inite na negovoto ekranirane i geometriyata na samiya kabel, kato cyalo /monokristalen srebyren kabel sys se4enie pod 1mm2, sviri u6evadno po-dobre, vkl. s pove4e i po-dobre kontroliran bas, ot nyakakyv "silikonov" kabel 6mm2/


muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.15 секунди