Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Акустика Трансформация на стая за слушане
Публикувано отSlartibartfast Време: Tuesday, February 08 @ 22:57:19 CET
Със Съдействието на Slartibartfast

Превод: Slartibartfast

DECWARE Article on Room Acoustic Treatments

High Fidelity Engineering Co.

A U D I O... P A P E R

документиране на метаморфозата на стаята за слушане

от Стив Декърт
октомври 1997

Взехме малка стая с всички присъщи й проблеми (от които 12 dB пик на 221 Hz най-лошият) и я накарахме да звучи като много по-голямо помещение. Как кутийка 4 x 4,5 м звучи като по-голяма? Техниката Zen показва, че всъщност стаята трябва да се смали и, вярвате или не, ние направихме точно това!

listening room beforeНай-напред показваме снимка на "стаята за слушане" преди обработката. Има си причина по онова време тя да изглежда по този начин. Преди появата на Zen amp бях всеотдаен проектант на озвучителни тела и, изхождайки от проблемите, които повечето стаи имат, се опитах да създам "усреднена стая" за сравнение и тестово слушане. Иронията е в това, че такава стая никога не звучи еднакво, защото главата ви не се намира в едно и също положение (с точност до сантиметър) в помещението. Това става източник на разочарование, общ за, сигурен съм, всички от нас.

Както се вижда диванът или позицията за слушане е до задната стена, колоните са на около половин метър от предната стена, въпреки че ВИНАГИ ги издърпвам напред, за да слушам. Забелязахте ли телевизора на прозореца? Когато се насмеете на това погледнете и околните стени и осъзнайте колко е твърда тази повърхност. Също и масичката за кафе пред мястото за слушане. ВСИЧКО ТОВА Е МНОГО ЛОШО! След моделиране на помещението, и трябва да добавя с тъга - раздялата с телевизора и дивана{short description of image}, намерихме идеалното място на колоните и положение за слушане и това ни послужи за отправна точка.

Приложихме WASP техниката, за да анализираме промените. След изпълнението на Wilson Audio Setup Procedure усреднихме дадените от компютъра позиции и повторихме последните стъпки с WASP. По наше мнение това даде оптималното откъм образност и звук и изпробвахме и други варианти, за да потвърдим тези резултати.

Веднъж спрели се на правилните настройки на апаратурата (говорители също) мерихме реакцията на помещението на мястото за слушане над седем пъти. Резултатите бяха ужасяващи, но съвсем очаквани и неизненадващиl. Имаше голям 12 dB проблем в средния бас, голяма дупка от 9 dB на 80Hz, както и няколко проблема с високите честоти. И при това положение и имайки тези знания, все още осъждахме жестоко стеро оборудването. Спомням си, че лично аз дори започнах да мразя новия 6,5" говорител на Dynaudio и мислех, че струващата стотици долари пищялка е най-скапаното нещо като звук, с което съм се сблъсквал. (И това, представете си, на лампи.)

Технически това се получава при идеално подредена "малка" стая за слушане: Разстоянието между колоните е около 2 метра, а столът за слушане е на оста между тях на около 1.8-2.1 метра, говорителите са обърнати към слушателя, и са отдалечени на около метър от страничните стени. Понеже това е най-близката повърхност се приема и за първата точка на отражение. Звукът я удря според характеристиките на възпроизвеждане на говорителите встрани от оста. След това звуковата вълна удря следващата повърхност - стената зад позицията за слушане. Оттам удря съседната на другия канал стена и накрая се отразява към стола за слушане от предната стена зад говорителите.

Проблемът тук е, че директната енергия от говорителите стига до ушите ви за няколко милисекунди. Същият звук минава и покрай ушите ви, обикаля стаята, отразява се от предната стена и закъснява достатъчно, че да породи смущение в мозъка по отношение възприемането на звука. Мозъкът чува двата звука, единия малко след другия и не успява навреме да резбере, къде всъщност се намира източникът на звука. Това явление често се нарича размазан звук, кух, плосък и т.н.

За да се справим с тези отражения създадохме квадратични дифузорни модели, които да разсейват звука в цялото полупространство, вместо директно да го отразяват, какъвто е случаят със стените. По този начин енергията, получена в точката на отражение се разсейва чувствително. Така и закъснението в отразения сигнал се увеличава и съзнанието ни възприема звуковата картина значително по-добре. {short description of image}

Естествено, трябваше да поставим дифузори на проблемните точки по всички стени и те трябваше да работят линейно от 200 Hz со минимум 4 kHz. Установихме, че изискванията на страничните стени са различни от тези на предната и задната, затова създадохме два модела.

Това е снимка на страничния дифузор (S.W.A.L.) Забележка: снимано по време на изработка. Виждате само гърба и ребрата на дифузора. По-нататък ще бъде сглобен като кутия без капак, което ще позволява на изделието да стои свободно изправено и да има възможност да бъде премествано. Така даваме пространство за другата част от продукта - абсорбатора. {short description of image}

Вдясно имаме снимка на модела на дифузор за предната и задната стена. Тези дълбоки кухини са особено резултатни в ниските честоти на звуковия спектър. Проектът е доста сложен и заради различието между инженерa, който среща трудности при работата с акумулаторна отвертка (Dan) и мен, по-артистичния занаятчийски тип. В крайна сметка, хубавото е, че това различие даде добър краен резултат. Без усилията и на двамата тези продукти биха били недостатъчно ергономични и при всички случаи щяха да са компромис.

Цялото това разсейване ще бъде чудесно за по-високите честоти от 200 Hz до около 8 kHz, но в нашето помещение осночният проблем е в по-ниската част от звуковия спектър. Спомняте ли си големият пик на 220, хлътването на 80 Hz и издутината на 60 Hz (забравих да спомена този проблем). За да се справим с тези проблеми, най-напред трябваше да осъзнаем, че басовата енергия, която ситемата ни произвежда е огромна (въпреки че звучи слабо и размито). И за да получим равен бас и ПОВЕЧЕ бас, се оказа, че всъщност трябва да се отървем от голяма част от него! {short description of image}А за да стане това, трябва да го абсорбираме.

Откакто разбрахме и, за по-голяма сигурност, сами измерихме, че ниските честоти винаги намират ъглите в помещението и се събират около стените и пода, решихме, че това са местат, с които трябва да се справим. С отнемане на енергията, която се събира в тези области можем да намалим отражението и по този начин да премахнем възлите в стоящите вълни, където няма бас. Бяхме наясно. че ще опаковаме цялата стая с тези дифузори, затова решихме че имаме идеалната възможност да вградим абсорбаторите в гърбовете и дъната им.

Така ще постигнем няколко неща. Първо - ще се абсорбира мястото между изделието и стената, което със сигурност ще бъде с концентрация на басова енергия. Второ - ще абсорбира нискочестотни резонанси от дифузорните кухини и последно - ще създаде разпределено и контролирано поглъщане в цялата стая, което ще бъде като бариера между вас, слушателя и твърдите каменни стени, присъстващи в повечето домове.

{short description of image}Така постепенно стигнахме и до ъглите, в които знаехме, че няма да поставяме дифузори и станахме сериозни. Създадохме ОГРОМНА диафрагмена линейна поглъщаща структура, проектирахме я да бъде поставена в ъгъл и да се справя с всички отрицателни ефекти, създавани от ъгъла. Тези ъглови конструкции (C.W.A.L.) абсорбират прилежно до 23 Hz и тежат по 70 кг! Ще ви кажа една тайна... точно това е необходимо за правилното разрешаване на този проблем. Всичко останало е компромис и самовнушение (и е недостатъчно, б.пр.).

Решихме и да сравним едно от тези изделия с по-популярните и леки tube traps. За да не се разпростирам много ще кажа, че трябваше да обиколим площ с радиус 300 мили, за да намерим достатъчно от проклетите неща, за да достигнат абсорбиращата способност на този единствен CWAL. Трябваха ни 22 от тях и накрая дори не остана място, където да поставим колоните. Това е истината, затова се събудете и осъзнайте, че всичко си иска своето. След всичко казано и свършено дотук имахме накрая три готови продукта.

От ляво на дясно имаме страничен изглед на CWAL, SWAL, и без декоративен капак DWAL. Сглобихме 8 бр. DWAL , 4 бр. SWALL , и 2 бр. CWALL за тази стая. Всъщност направихме повече, но те се оказа толкова ефективни, че се наложи да махнем, някои от тях. Процесът на подреждане на тези изделия се оказа доста занимателен, защото се усети разликата между преди с многобройните тръбни капани, възглавници и т.н.и сега.

Първото, което сложихме, беше един CWAL в ъгъла на стаята. Една седмица слушане. Звученето в стаята се промени и то осезаемо.

Басът беше стегнат, В ПЪТИ ПОВЕЧЕ ДЕТАЙЛЕН и скоростта му беше несъмнена. Може да се каже, че басът е минал химическо чистене. Голямото хлътване на 80 Hz стана едва забележимо, а пикът на 220 Hz беше намален значително. След това сложихме втори CWAL и повторихме процедурата на слушане и мерене. Няма значение за абсорбирането на ниските честоти къде се поставят изделията, но ние ги сложихме в ъглите на предната стена зад колоните, защото това доведе до по-стегнат среден бас, който също се контролира от CWAL.

Трябваше да направя пет снимки и да ги съединя, за да се получи тази картинка, а сега дори не мога да намеря голямата й версия... Момент, ето я. Показано е почти всичко, без задната стена.

the listening room being transformed

Страничните дифузор-абсорбатори направиха сцената по-широка и дълбока, а тези на предната и задната стена придадоха такава чистота на звука, каквато никой от нас никога не беше чувал, а имаме опит, така че дори само това изказване е достатъчно забележително. Трите изделия по предната стена като най-критични спрямо функция и положение направо я накараха да изчезне. Докато преди това дълбочината в записите беше до около 2 м, сега сцената сякаш се простираше в безкрайността и стена изобщо нямаше. Чуваха се звуци с дълбочина до 30 м.

Сега вече няма кой знае какво повече за разказване. В тази малка стая, която допълнително смалихме с още 60 см, преди манипулациите звуково налягане от 104 dB причиняваше силно бумтене и пълно объркване. Звученето беше рязко и изкривено. Винаги съм обвинявал усилвателя за това. С новото обзавеждане стаята ОБИЧА НАЛЯГАНЕТО и ние се погрижихме да получи достатъчно от него! Стереото се чуваше прекрасно до 112 dB без изкривяване, затова организирахме изпълнение на живо и записвахме!

{short description of image}Съжалявам за голямата картинка, но с някои неща компромиси не стават! В момента на снимане звуковото налягане в стаята беше около 119 dB. А това в стая 4х4,50 (не, май беше 3,50х4) си е СИЛНО!

Тези от вас, които прекарват часове наред в слушане на музика и втренчени в "змията" на надеждния ви спектрален анализатор биха били изумени да видят перфектната (А) крива на снимката с по 3 dB разлики между отделните точки. Няма да се впускам в подробности, колко добре е това, само ще кажа, че записът беше удивителен, а това само по себе си, е удивително! {short description of image}

Copyright © 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 by Steve Deckert
All Rights Reserved All graphics contained herein are also © and may not be used without permission.


 
Връзки
· Повече за Акустика
· Статии от Slartibartfast


Най-четена Статия Акустика:
Спектърът на музикалния сигнал

 
Рейтинг за Статия
Среден Резултат: 3.6
Гласа: 10


Моля, използвайте допълнението и гласувайте за тази статия:

Отличен
Много Добър
Добър
Среден
Слаб

 
Опции

 Извеждане в Отделна Страница Извеждане в Отделна Страница

 
"Login" | ВХОД | 0 коментари
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се
muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.03 секунди