Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Акустика Питер Квортруп в интервю за американското списание
Публикувано от2 Men In Research Време: Sunday, May 08 @ 03:28:14 CEST
Със Съдействието на 2 Men In Research

"За рупорната акустика съществуват толкова нелепи слухове и безмислици, че повечето аудиофили са настроени негативно към нея дори до първото прослушване. И ако производителят не е в състояние да покаже идеалното звучене на своите рупори - той е обречен!"




(Питер Квортруп в интервю за американското списание "Sound Practices")

Квортруп е прав. Повечето предполагаеми модели рупорни АС на днешния пазар са изпълнени с множество компромиси и опростявания, с пластмасови или алуминиеви фунии, тънки и податливи на вибрации директни прегради. Всяка извивка на рупора, ако е направена неправилно, внася свой спад във фазо-честотната характеристика. Ето откъде идва и мнението "…рупорите украсяват звука, издават бумтящ и безформен бас…". Тогава не е изненадващо, че при това страда репутацията на принципа като цяло.

Рупорна акустика - това е, преди всичко, отделен еволюционен клон на акустичното конструиране, дизайн и производство, свидетелство за различен манталитет и начин на живот. Затваряйки веригата на архиетипите: камина - пура - колекция от грамофонни плочи - лампов 8 ватов еднотактен усилвател, рупорната акустика стана артрибут за бохемски живот. Целият аудиофилски свят се раздели на любители на ламповия и на любители на транзисторния звук, но между тях остана ортодоксална прослойка привърженици на първоначалните идеи за звуковъзпроизвеждане, изцяло отричащи кутиино-фазоинверторното оформяне на АС.

Теоретично, рупорът е тръба, площта на сечението, на която се увеличава с постоянно нарастващ коефициент. Способността на рупора да усилва акустичната енергия е открита още от нашите първобитни прадеди, свирейки на кухи рогове, направени от чифтокопитни животни (horn в превод от английски език означава рог).
Това свойство на рупора става незаменимо за извличане на качествено звучене от усилватели с малка мощност. Рупорът осигурява оптимално натоварване на диафрагмата на високоговорителя и подобрява съгласуването на изходното съпротивление с околната среда. КПД на обикновения нискочестотен високоговорител не превишава 1%, а с рупорно оформление той нараства до 50%. Рупорните АС притежават висока степен на звуково налягане (SPLS) с минимални фазови изкривявания и неимоверни обертонални възможности, затова рупорът най-точно предава пространствено-динамичните свойства на музиката и натурално възпроизвежда тембъра на човешкия глас - най-взискателният тестов материал в наше време. Вие няма да чуете нито начупеност, нито прекалена яркост, нито накъсаност между групите честоти, нито кънтене на ниските честоти, които "изтеглят" леките вокални партии надолу при традиционните "хай-ендовски" АС.

Направата на рупор - това е наука, граничеща с изкуство, с множество задачи и неизвестни. Но като правило, най-рискованите решения, сложни за проектиране и построяване, са най-интересни и дават впечатляващи резултати.
Пример за това са акустичните системи на "Maestro Sound Tech" - "Maestro Horn" и "Maestro Bravo" - самостоятелни фронтални стереосистеми в клас High-End и в същото време АС за домашно кино. "Maestro Horn" са фронтални, а "Maestro Bravo" - тилови тонколони.

"Maestro Horn" са оптимални по дължина (288 см), обърнати рупорни АС с изходи, насочени напред. Всичките изчисления на параметрите на АС "Maestro Horn" са направени на компютър с точност до 0,001 мм и със стъпка 1 мм. Отклоненията на изчислените параметри от тези на готовите изделия, произведени от стругове с програмно управление, не превишава 0,5 мм. Така че влиянието на човешкия фактор при направата на основните "звукообразуващи" части на рупора е сведено до минимум. Разработчиците са отделили голямо внимание на отстраняването на вибрациите в стените на рупора, които са основната причина за "кутийното" звучене на повечето рупори. Фронталните и тилови части на АС са слепени във вид на "сандвич" (26 мм) от листове MDF и финландски шперплат. Страничните стени са от MDF с дебелина 24 мм. Външните странични стени на рупора, непосредствено до неговия изход, са армирани с тежки накладки от MDF с дебелина 24 мм. Вътрешните извивки на рупора са направени в точно съответствие с експонента, произведена от виброустойчив финландски шперплат.

Заключителният етап на изготвяне на рупорите е тяхното оцветяване. В АС "Maestro Horn" общото количество на слоевете от импрегнанти, грундове, емайли и лакове е 12. За предотвратяване на влиянието на електромагнитните вълни, излъчвани от високоговорителите на външната апаратура и обратно, в грунда се добавя специална изолираща смес от карбоново желязо и бронзов прах. Целият корпус на АС става допълнителен, ефективен екран срещу електромагнитните излъчвания.

Преимуществата при използването на широколентови високоговорители са известни много отдавна и по принцип, са неоспорими. Най-важното от тях е липсата по пътя на сигнала на каквито и да е разделителни филтри. Квинтесенцията на High-End Audio е най-къс път на сигнала: усилвател - широколентови високоговорители!!! В АС Maestro "Grande" се използват широколентови високоговорители MX4 (модел 2002 година), явяващи се модернизирани говорители на модела "Lowther DX4". Редица технологични нововъведения съществено повишиха качеството на звучене на тези говорители в сравнение с другите модели на "Lowther".

Високоговорителите "Lowther" са създадени за рупорни еднолентови АС и се използват в тях и до ден днешен. Още през 1927 година английският инженер Пол Войт патентовал втори конус, закрепен в областта на шийката на основния дифузор за подобряване на възпроизвеждането на високите честоти. През 1998 година инженери на фирмата "Lowther" откриха още едно ново решение, което се състои в проводника, от който е намотана звуковата бобина. В него са добавени компоненти от магнитно твърди материали: кобалт, желязо и никел. В резултат, такава бобина се самопозиционира и самодемферира в магнитното поле т. е. минимизират се инерционните премествания на дифузора след прекратяване на подаването на звуков сигнал към звуковата бобина. Тази технология получила наименованието "Hi-Ferric".

Съществени преимущества на АС "Maestro Horn" е тяхната цена. Близък и единствен аналог са английските рупорни АС, при значително по-нестабилен корпус, значително по-големи размери и цена повече от 40 000 $.

В заключение е необходимо да се отбележи, че в звукопроизвеждащия тракт на рупорните АС се използват само висококачествени компоненти. Една от причините за това е голямата чуствителност на рупорните АС. В АС "Maestro Horn" тя е 107 dB/m. При такава чуствителност може да се чуе шумоленето на нотните листа на партитурите и че зад стените на концертната зала вали дъжд. В същото време всички изкривявания, възникващи на пътя на сигнала (вибрации на трансформатора, електросмущения, влияния внесени от акустични междукомпонентни кабели и т. н.), ще бъдат възпроизведени сякаш под лупа.


 
Връзки
· Повече за Акустика
· Статии от 2 Men In Research


Най-четена Статия Акустика:
Спектърът на музикалния сигнал

 
Рейтинг за Статия
Среден Резултат: 4.42
Гласа: 7


Моля, използвайте допълнението и гласувайте за тази статия:

Отличен
Много Добър
Добър
Среден
Слаб

 
Опции

 Извеждане в Отделна Страница Извеждане в Отделна Страница

 
"Login" | ВХОД | 0 коментари
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се
muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.05 секунди