Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Озвучителни тела Виртуален Обем Озвучително Тяло
Публикувано от100 Време: Monday, August 09 @ 12:51:47 CEST
Със Съдействието на kirilov

Откакто разработчиците на озвучителни тела разбраха акустичната полза от частичното или пълно поставяне на високоговорителя в кутия, те се стремят да постигнат максимално възпроизвеждане на бас от кутия с минимални размери.

Loudspeaker Virtual Volume

ВИРТУАЛЕН ОБЕМ НА ОЗВУЧИТЕЛНОТО ТЯЛО

J.R.WRIGHT


Въведение

Откакто разработчиците на озвучителни тела разбраха акустичната полза от частичното или пълно поставяне на високоговорителя в кутия, те се стремят да постигнат максимално възпроизвеждане на бас от кутия с минимални размери. Това намерение да се постигне “голям бас от малка кутия” стана крайна цел или “светия граал”. Не е възможно да се нарушават законите на физиката, но може би ние ще можем да ги заобиколим.

Поставянета ня активен въглен в озвучителното тяло, дава възможност кутияна да стане акустически по-голяма, без физическо изменение на корпуса. Процеса е известен като повишаване на акусничната гъвкавост (ПАГ). Като се вземе пред вид потенциалните конкурентни предимства, не е чудно, че са направени многочислени опити да се разшири ефективното възпроизвеждане на ниските честоти от малките озвучителни тела. Обаче до сега нито един от опитите не е постигнал търговска жизнеспособност. Повечето опити изискват поставянето в обема на озвучителното тяло на специален газ, съдържащ се в непроницаема торбичка, и уплътняването на този газ в течна фаза, което обезпечава ефективно увеличаване на акустичната гъвкавост. Тези системи [1]-[4] обикновено изискват присъствието на активен нагревателен елемент в озвучителното тяло, за да се поддържат топлинните условия, които са критични за успешна работа. Има твърде много практически препятствия за тези подходи. А дали не би могло да се използва само въздух и да се избегне необходимостта от активни елементи?

Как работи ПАГ ?

ПАГ се постига, като се поставят гранули от активен въглен във вътрешността на озвучителното тяло. Активният въглен е високо ефективен адсорбент и именно това му свойство увеличава акустичната гъвкавост.

Има две форми на адсорбция-физична и химична. Химичната адсорбция възниква, когато молекулите формират силно химическо свързване. Този процес на свързване е необратим.

Физическата адсорбция се получава, когато молекулите са слабо свързани (чрез силите на Ван дер Ваал). Физическата адсорбция е обратима, като десорбцията е възможна. Това е процеса, благодарение на който работи ПАГ.

    1. ЕФЕКТЪТ ВЪРХУ ОЗВУЧИТЕЛНОТО ТЯЛО

Когато мембраната на високоговорителя се премества назад, въздухът в кутията леко се сгъстява. В обикновенното озвучително тяло това довежда до увеличение на налягането, което препятства на движението на мембраната. В озвучително тяло с ПАГ увеличаването на налягането е по-малко, защото някои от въздушните молекули за момент се присъединяват (адсорбират) към повърхността на гранулите на активния въглен. Така, че импеданса за дмижението е значително намален. Когато мембраната се движи напред, въздушните молекули се десорбират и намаляването на налягането е по-малко.

Ние можем да си представим ефекта от тази адсорбция като временно намаляване на плътността на въздуха. Акустичната гъвкавост на въздуха в кутията на озвучителното тяло може приблизително да се даде с израза:

където VB е чистия обем на кутията, ρ е плътността на въздуха, а с е скоростта на звука във въздуха.

От тук се вижда, че намаляването на плътността води до намаляване на гъвкавостта, което е еквивалентно на увеличаването на обема. Това намаляване на твърдостта или повишаване на гъвкавостта може да бъде цели четири пъти или дори повече при оптимални условия. Фактори от 1,5 до 3 пъти са напълно достижими практически.

    1. АКТИВЕН ВЪГЛЕН

Активният въглен е забележително универсален материал. Той е енергонезависим и напълно безопасен материал и за това широко се използва в пречистването на вода, в индустрията и за приемане вътрешно като лекарство. Той се използва също така и за премахване на цвят или мирис, за намаляване на статичното налягане в газови бутилки, както и за по-екзотични приложения. Използването на активния въглен започва още 1500 год.пр.н.ера, когато в египетски папирус се препоръчва за лекарствени цели. По време на първата световна война използването му нараства, когато Съюзниците са го използвали в противогазите, за да филтрират газообразния хлор.

Активният въглен по принцип може да бъде произведен от всеки органичен материал.

Frame1
Изходния материал първоначално се овъглява при ниска температура в свободна от кислород среда, за да се предотврати изгарянето и да се отделят променливите компоненти. След това въглена се активизира при по-високи температури в контролирана среда от кислород и пара. В резултат се получава структура, подобна на пчелна пита (фиг.1).

Може да се види на увеличеното изображение, че повърхността на активния въглен има голямо количество пещероподобни пори. Фактически тези пори проникват дълбоко в материала и има огромно разнообразие на размерите им, от видими пукнатини, до отвори с размери на молекула. Пористостта е това, което отличава активния въглен от другите въглеродни материали, и което го прави толкова универсален. Междумалекулярното привличане в тези пори е резултат от адсорбционните сили. Въглеродните адсорбционни сили работят подобно на гравитацията, но в молекулярен мащаб. Разпределението на порите по размер обикновенно се класифицира като макропори, мезопори(наречени още транспортни пори) и микропори (фиг.2).



Именно в последните, наречени още адсорбционни пори, се проявява адсорбционния процес


1.3 Излъчвана мощност

1.3.1 Ефективен честотен диапазон

Процесът на ПАГ е ефикасен предимно в ниските честоти (фиг.3).



При по-високи честоти ефективността спада, защото периода от време става твърде кратък за адсорбция и десорбция и ПАГ не може да се прояви напълно.

      1. Влажност

Frame2
Има силна връзка между способността на активния въглен да адсорбира въздух, и неговата способност да адсорбира водна пара (фиг.4). Адсорбирането на водна пара се отразява на повишаването на гъвкавостта неблагоприятно, защото водните молекули блокират порите и препятстват въздушната адсорбция. Следователно ние имаме две основни изисквания към въглерода:

  1. Да се пази сух, колкото е възможно, и

  2. неговата хигроскопичност да бъде минимална. Последното е фунция на контсрукцията на опаковката и бъдещо проектиране за въглеродната химия.Приложение на високоговорителя

Фундаментално ограничение при проектирането на обикновените озвучителни тела със затворен обем, че е обема на кутията, чувствителността и разширението на честотната лента в областта на ниските честоти са взаимно свързани. Small[5] показва, че:

където η0 е коефициента на полезно действие, kη е константа на ефективността на системата, f3 е срязващата честота (определяща разширяването на честотната лента в областта на ниските честоти), а VВ е чистия обем на озвучителното тяло.

Подобряването на кой да е от тези параметри предизвиква влошаване на един или повече от останалите. ПАГ позволява на конструктора да нарушава този очевидно неизменен принцип. Именно за това има три възможни приложениа на ПАГ:

  1. Намаляване на обема, запазване на ефективността и разширяване на честотната лента към ниските честоти.

  2. Запазване на разширението на честотната лента към ниските честоти при запазване на обема и ефективността

  3. Увеличаване на ефективността, запазване на обема и разширението на честотната лента към ниските честоти (изисква промени по високоговорителя).

Ние ще илюстрираме използването на ПАГ при приложения 1 и 2.


2.1 Технологични демонстрации



KEF RDM1 е висококачествено озвучително тяло, подходящо за поставяне в библиотека, включващо широколентов високоговорител в затворена кутия с вътрешен обем 8,6 l. Широколентовия високоговорител беше изваден от едното от двойката лабораторни озвучителни тела и поставено в намалена версия на кутията с обем 5 l. В изпитателната кутия беше поставен 2,2 l активен въглен. Фиг.5 показва разликата между лабораторния образец и опитния образец с ПАГ. Обърнете внимание, че максималното отклонение е 0,2dB, което е в рамките на грешката на измерването. При слуховите проби беше единодушно отбелязано, че разширението на честотната лента в областта на ниските честоти се потвърждава. Освен това всички слушатели са отбелязали, че предпочитат “атаката” на баса при версията с ПАГ, може би заради някои измерими разлики в по-високите честоти, но по-вероятно поради други акустични свойства на активния въглен, които искат по-подробно изследване.



На фиг.6 е показан ефекта от поставяне на активен въглен в 10-литрово озвучително тяло със затворен обем. Непрекъснатата линия е нормалната честотна характеристика на озвучителното тяло, а пунктирната линия-честотната характеристика измерена при приложението на ПАГ. Във втория случай озвучителното тяло се държи като такова с обем 15 литра.

  1. Заключение

Чрез поставянето на активен въглен в корпуса на озвучителното тяло ефективната гъвкавост на това тяло може да бъде увеличена в практическа конструкция за ниските честоти между 150 и 300%. Този ефект използва адсорбционните свойства на активния въглен. Трябва да се вземат мерки за равномерното пространствено разпределение на активния въглен и на възможността да се контролира влажността на материала.


4.Литература

[1] H. W. Sullivan, “Loud Speaker,” US patent 2,797,766 (1957).
[2] J. H. Ott, “Enclosure System for Sound Generators,”US patent 4,004,094 (1977).
[3] E. J. Czerwinski, “Device for Increasing the Compliance of a Speaker Enclosure,” US patent 4,101,736 (1978).
[4] R. E. Marrs, “Acoustic Energy Systems,” US patent 4,450,929 (1984).
[5] R. H. Small, “Closed-Box Loudspeaker Systems, Part I: Analysis,” J. Audio Eng. Soc., vol. 20, pp. 798–808 (1972 Dec.).




 
Връзки
· Повече за Озвучителни тела
· Статии от 100


Най-четена Статия Озвучителни тела:
CUTFINGER LOUDSPEAKER

 
Рейтинг за Статия
Среден Резултат: 5
Гласа: 3


Моля, използвайте допълнението и гласувайте за тази статия:

Отличен
Много Добър
Добър
Среден
Слаб

 
Опции

 Извеждане в Отделна Страница Извеждане в Отделна Страница

 
_ASSOTOPIC

Озвучителни тела

"Login" | ВХОД | 3 коментари | Търсене в Дискусия
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се

Re: Виртуален Обем Озвучително Тяло (Резултат: 1)
от Fade Време: Monday, August 09 @ 15:42:24 CEST
(Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение)
Абе нали тази тема с активния въглен се дискутираше и в клуба на Dir.bg, имаше и некви ентусиасти дето щяха да правят проби... кво стана, кво се ослушват я бърже да обявят резултатите! ;)




Re: Виртуален Обем Озвучително Тяло (Резултат: 1)
от 100 Време: Wednesday, August 11 @ 05:20:32 CEST
(Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение)
Този превод е направен от 100.
След отпуските ще пусна един бандпас от четвърти ред (със затворен заден обем) и с активен въглен. Само, че още не съм намерил прословутия въглен.



muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.03 секунди