Не сте се регистрирали? Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
Регистриран на: Oct 29, 2005 Мнения: 169 Местожителство: Благоевград
Пуснато на: Съб Окт 29, 2005 6:51 pm Заглавие: Мембраните: кои са добрите?
От известно време чета статиите в този сайт. Качествено озвучаване на стаята ми е отколешна мечта, но за съжаление неосъществима (поне засега). Причините са много, затова се опитвам да събера максимално количество информация за да не си хвърлам парите някой ден, които и без това липсват.
Виждал съм няколко вида мембрани (добавете пропуснатите от мен!) на нискочестотни говорители, моля да обясните на коя какви са предимствата и коя има най-много такива. Знам че долуизброените си имат имена, но засеа не ги знам!
1. Хартиени - със и без гумена гънка
2. Твърда пластмаса с гумена гънка
3. Нещо като текстилна мембрана пак с гумена гънка
4. Кевлар - за тях само съм чел.
Доколкото ми е известно, мембраната трябва да е максимално лека за да има голяма чувствителност, както и да има голям ход. Ако не искате да ме просветите, поне дайте някой линк със сравнения да се образовам и аз...
Регистриран на: Oct 29, 2005 Мнения: 169 Местожителство: Благоевград
Пуснато на: Съб Окт 29, 2005 8:57 pm Заглавие:
ultimate написа:
Въпросът е поставен много общо. И защо питаш само за "нискочестотни" говорители?
Различни фирми работят с различни материали за различни модели /само пластмасата не е на почит/.
Обикновено най-скъпите модели са хартиени, но със специални добавки - я кокосови влакна, я въглеродни нишки, я "усилени" - не казват фирмените си тайни.
По добре е да попрегледаш известни /и скъпи/ фирми.
Добрите модели наистина са с малка подвижна маса, но не за сметка на твърдостта. Колкото за хода - зависи от приложението. Най-скъпите са с нищожен ход - 1 - 1,5 мм., но стават само за "масс лоудид" проекти - хорни главно.
Доста важен показател е чувствителността, например. Разгледай и вникни в смисъла на Т/С параметрите. И забрави поне временно за технологиите, ако разбира се, не си решил да произвеждаш говорители ти самият.
Ето кое ме накара да питам: Имам 10 сантиметрови благоевградски хартиени говорители. Когато свирят визуално вибрират съвсем малко. Звука е твърд, бас има но му липсва дълбочина. Когато ги усиля прекалено, граченето веднага се усеща.
Мой приятел има подобни говорители но са с гумена гънка и са с по-твърда мембрана (не знам точно от какво е - лъскава е и пак се огъва при натиск с пръст). Те звучт много по-меко и при прекалено увеличаване не се усеща граченето (но реално се претоварват) а мембраните още малко ще изскочат.
Та това сравнение ме накара да питам. По конкретния въпрос е да гледам ли говорителите да са с или без гумена гънка?
Забелязал още, че в домашните 5.1 системи слагат малки говорители (в събууфъра) с гумена гънка и много голям ход на мембраната. Дори при претоварване не се усеща много-много гъргоренето.
За Т/С - изобщо нищо не ми говори
За модели съм гледал толкова много, че получавам главоболие от сумите, които стоят до картинките....Ехх.... Защо все си намирам прекалено скъпи хобита..
Регистриран на: Jun 07, 2005 Мнения: 312 Местожителство: Русе
Пуснато на: Нед Окт 30, 2005 5:22 pm Заглавие:
Само да попитам къде в случая остават профи говорителите, които въпреки че имат малък ход на мембраната и в никой случай не са с гумено окачване имат такъв бас, че при добре изчислени боксове буквално ти става лошо от него.
Само да попитам къде в случая остават профи говорителите, които въпреки че имат малък ход на мембраната и в никой случай не са с гумено окачване имат такъв бас, че при добре изчислени боксове буквално ти става лошо от него.
Какво влагаш в понятието "профи"? Има такива за озвучаване на кина, концерти и предизборни улични прояви , чието предназначение е да правят голям джангър. Има и такива, предназначени за висококачествени фирмени боксове или за DIY любители с безкомпромисни изисквания. И от двата вида има голямо конструктивно разнообразие. И не бива да абсолютизираме нашите собствени предпочитания
От добре изчислените боксове не трябва в никакъв случай да ти става лошо!!! Добре възпроизведената любима музика те кара да се чувстваш като в рая на звуците и мелодиите. А в рая, надявам се, никога не ти става лошо. Един от критериите за добра аудиофилска уредба е да можеш да я слушаш без умора и без насита.
За хода на мембраната - няма как да се каже с две думи. Малкият ход изисква голямо майсторство, но се отплаща с чист, силен и честотно балансиран звук, дори при маломощен /но качествен/ усилвател.
Говорители с голям ход също се ползват при съответни боксове.
Регистриран на: Aug 01, 2004 Мнения: 1953 Местожителство: София
Пуснато на: Пон Окт 31, 2005 11:16 am Заглавие:
Не съм се сещал да направя класификация на басовите мембрани.
Нека опитам:
1. Хартиени, които според материала са:
- от чиста хартия
- от хартия с включвания от коприна, въглеродни или кевларови нишки
- от хартия с добавяне на минерални пълнители ( изоставена вече практика от 70-те за постигане на по-висок декремент на затихване)
Според покритието:
- без покритие
- импрегнирани
- с полимерно или въглеродно покритие
- метализирани (мале мила!)
Хартията е най-старият материал за изработка на мембрани. Според формата и обработката може да добие най-разнообразни свойства. В такъв слуай не може да се говори за "хартиен" звук. Най-предпочитан материал за изработка на широколентови говорители.
2. От полимерен лист:
- полипропиленови
- поливинилхлоридни
- с различни сключвания - въглерод, слюда
В по-голямата си част се използват за по-непретенциознои говорители. Разпространението си дължат на устойчивостта си на външни влияния (влага, прах). При добавяне на подходящи пълнители могат да се използват и в говорители от висок клас.
3. От полимерни или минерални нишки
- кевларови
Характерна за тях е изключителната здравина и лекота, а ако са с подходяща оплетка и промазване, напълно може да изчезнат нежеланите пикове в средночестотната област, което разширява обхвата им в двулентови тела.
- въглеродни
Подобни са на кевларовите по свойства, басът е с отлични преходни характеристики.
- стъклени
Евтиният заместител на кевлара, най-често са оцветени в жълто, поради което се бъркат с кевларови, качеството значително отстъпва на предишните два типа
4. Метални
- алуминий и сплавите му
- магнезий
- титан
Металните мамбрани като цяло имат значителна твърдост, говорителите с тях обикновено са с нисък собствен резонанс, но сравнително ниска чувствителност. В средночестотния диапазон имат един или повече силно изразени пикове, които задължително трябва да бъдат филтрирани.
5. Керамични
Доста скъпи мембрани, отличаващи се с перфектни импулсни характеристики, трептящи като бутало в целия си работен диапазон, трудни за изработка в по-големи размери (8" максимум)
6. Всякакви екзотики - дърво, минерали композити....
Не съм се сещал да направя класификация на басовите мембрани...
....
Мерси, нещо такова ми трябваше, само че си пропуснал да споменеш за така наречената от мен гънка, в края на мембраната и кои материали използвани за направата и са подходящи и кои не са. Но и това ми стига, мерси.
Мерси, нещо такова ми трябваше, само че си пропуснал да споменеш за така наречената от мен гънка, в края на мембраната и кои материали използвани за направата и са подходящи и кои не са. Но и това ми стига, мерси.
При гънките разбообразието е много голямо и трудно подлежи на класификация. Ще го направя съвсем общо:
1. Без отделна гънка - гънката представлява гофриране на мембраната в периферията, за по-голяма еластичност често е промазано или с покритие.
Използва се при най-старите говорители, а в момента - при музикантските среди. По принцип не се прилага при говорители с по-голям ход.
2. Текстилна гънка, най-често промазана - с полукръгъл или гофриран профил - материал, който е доказал с времето отличните си качества както при басите, така и при качествените средночестотни говорители.
3. Плътни полимерни гънки, най-често с полукръгло сечение - материалът е естествен или синтетичен каучук или други полимери, широко се използва във висококачествените баси, дава отлична линейност по периферията на говорителя, добър декремент на затихване.
4. Гънки от порести полимери - използват се както от много евтини, така и от висок клас баси, отличават се с много висок декремент на затихване, но някои (особено при по-старите модели говорители) са склонни към бързо стареене и саморазпадане.
5. Всякакви екзотики - фино обработена козя кожа, специален еластичен кевлар и какво ли още не...
Регистриран на: Oct 21, 2004 Мнения: 75 Местожителство: Стара Загора
Пуснато на: Сря Ное 16, 2005 10:14 am Заглавие:
Rutcho написа:
4. Метални
- алуминий и сплавите му
- магнезий
- титан
Металните мамбрани като цяло имат значителна твърдост, говорителите с тях обикновено са с нисък собствен резонанс, но сравнително ниска чувствителност. В средночестотния диапазон имат един или повече силно изразени пикове, които задължително трябва да бъдат филтрирани.
...
Това означава ли, че говорителите на Visaton от серията AL (AL 130, AL 170, AL 200) не си струват покупката?
Регистриран на: Aug 01, 2004 Мнения: 1953 Местожителство: София
Пуснато на: Сря Ное 16, 2005 11:08 am Заглавие:
mdi написа:
Това означава ли, че говорителите на Visaton от серията AL (AL 130, AL 170, AL 200) не си струват покупката?
Дали си струва една покупка, зависи от цената.
Публикуваната от Visaton АЧХ ми се въжда твърде "оптимистична".
Погледни за среавнение характеристиките на далеч по-скъпите и качествени Excel на Seas...
Според мен тя трябва да бъде измерена коректно, след което да се изработи подходящ филтър, който да компенсира въпросните пикове...
хартийката за мембрана е най-добре(ако говорим за фулрейндж)така че нея най я уважавам...друг вид говорители(бас пищялка и т.н.)при добро оразмерение на фулрейнджа са ненужни.........казвам го от личен(трагичен ) благоевградски опит
Регистриран на: Oct 02, 2004 Мнения: 1056 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Сря Окт 04, 2006 5:39 pm Заглавие:
mdi написа:
Rutcho написа:
4. Метални
- алуминий и сплавите му
- магнезий
- титан
Металните мамбрани като цяло имат значителна твърдост, говорителите с тях обикновено са с нисък собствен резонанс, но сравнително ниска чувствителност. В средночестотния диапазон имат един или повече силно изразени пикове, които задължително трябва да бъдат филтрирани.
...
Това означава ли, че говорителите на Visaton от серията AL (AL 130, AL 170, AL 200) не си струват покупката?
Визатонските говорители с алуминиева мембрана не си струват цената, но тези на Сеас, от линията Ексел с магнезиева мембрана се водят едни от най-добрите в света и според мен си струват високата цена.
Въпросът е поставен много общо. И защо питаш само за "нискочестотни" говорители?
Различни фирми работят с различни материали за различни модели /само пластмасата не е на почит/.
Обикновено най-скъпите модели са хартиени, но със специални добавки - я кокосови влакна, я въглеродни нишки, я "усилени" - не казват фирмените си тайни.
По добре е да попрегледаш известни /и скъпи/ фирми.
Добрите модели наистина са с малка подвижна маса, но не за сметка на твърдостта. Колкото за хода - зависи от приложението. Най-скъпите са с нищожен ход - 1 - 1,5 мм., но стават само за "масс лоудид" проекти - хорни главно.
Доста важен показател е чувствителността, например. Разгледай и вникни в смисъла на Т/С параметрите. И забрави поне временно за технологиите, ако разбира се, не си решил да произвеждаш говорители ти самият.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети