|
Не сте се регистрирали? Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
|
|
|
|
| |
Интервю за списание Hi-Fi Май 2007
Публикувано отrutcho Време: Thursday, May 10 @ 01:25:00 UTC
Със Съдействието на rumen suvandjiev
Първото Hi-Fi/Hi-End изложение, проведено на 21-22 Април 2007г. не остана незабелязано и от специализираните издания. Екип на списание Hi-Fi посети нашето събитие, а след приключването му аз се отзовах на любезната покана за интервю в редакцията.
В дебрите на голямото аудио
Интервю с Румен Суванджиев "Rutcho"
Репортер : Красимир Владимиров
Фотограф : Бояна Бонева No Frame Studio
1. Какво се крие зад интернет аудиофилската асоциация bgaudio.org и има ли тя история, с която да се чувства
пълноправен член на Hi-End обществото на Европа?
Идеята за аудиофилска асоциация се зароди спонтанно през 2005 г. от няколко участници във форума Audio/Video в dir.bg.
Кирил Кирилов беше човекът, който пръв предложи да започнем да комуникираме в свой собствен сайт. Това спомогна
много хора с интереси в тази област да обменят информация и идеи. В момента имаме 4800 регистрирани членове, между
които както утвърдени имена с многогодишен опит, така и току-що прохождащи в дебрите на голямото аудио. Много от нас
участват в международни сайтове като diyaudio.com, fullrangedriver.com и decware.com.
2. Може ли да се определи bgaudio.org като колективен ум, проникващ в дълбините на реалистичния звук, или всеки член
сам търси формулата за постигане на съвършения саунд?
Структурата на асоциацията е изключително гъвкава. Някои разработки са авторски и са дело на един-единствен
конструктор, а за реализацията на други се сформират екипи от повече хора. Съвременната аудиотехника изисква сериозни
познания в много области, непосилни за един-единствен човек, независимо колко е талантлив. Затова има проекти, които са
резултат от понякога доста бурен brainstorm, в който взимат участие всички, които смятат, че са подготвени за това.
3. Как се зароди в асоциацията идеята за организиране High-End изложение на DIY озвучителни системи?
Идеята съществува отдавна, но за реализацията й беше нужно да се намери подходящо място и някой да се заеме с
организацията. Божидар Божанов е човекът, който се нагърби с тази нелека задача и на когото дължим това събитие. Тук е
мястото да изкажа към него огромна благодарност от мое име и от името на многобройните аудио ентусиасти, на които е
помогнал с предоставяне на материална база, апаратура, детайли или просто със съвет за техните проекти.
4. Би ли коментирал показаните на изложението озвучителни системи и доколко в тях присъства оригиналната българска
мисъл на членовете на асоциацията?
Всички показани на изложението изделия са авторски разработки. Трудно е да се изброят всички. Все пак трябва да
споменем участието на Eteheraudio, представено от Аспарух Желязков и Иван Рачев, които показаха няколко еднотактни
лампови стъпала и озвучителни тела на базата на разработения от тях широколентов високоговорител, изпълнени както като
класически хорни, така и оригиналната разработка, използваща за корпус музикалния инструмент конга. Blackswift Audio,
представено от мен и Владимир Наков изложи система от еднотактен триоден усилвател с лампата 300B, в ансамбъл с къси
хорни на базата на високоговорители Fostex. Домакинът Божидар Божанов демонстрира няколко озвучителни тела,
базирани на драйвери Seas и Monacor, както и триодно стъпало с доста популярната напоследък руска лампа 6С4С.
Усилватели и озвучителни тела собствена разработка показаха Борислав Узунов, Теодор Гугуланов, Георги Георгиев. На
откриването и прослушването присъства и най-големият авторитет в областта на акустиката у нас проф. Вълчев.
Основната идея беше широката публика да се запознае на живо с решения в аудиото, доскоро смятани за нестандартни. В
тестовете бяха включени всякакви жанрове музика. За моя огромна радост много хора споделиха, че са се разделили с
предубежденията си както към “езотеричните” системи, така и към DIY изделията въобще.
5. Имате ли силата да поставите вашите DIY разработки до готовите системи на реномирни световни производители?
Смятам, че самочувствието ни вече е достатъчно, за да го направим. Основната разлика между нашите изделия и техните
практически е само реномето. И в двата случая става дума за изделия, произвеждани в малки партиди и дори единични
бройки от хора, за които аудиото не е просто бизнес, а увлечение, разполагащи със сериозни познания, скъпа апаратура и не
на последно място – отличен вкус.
Логично е, че нашите разработки могат да се сравняват с аналозите си, произведени от Avantgarde Acoustic, Carfrae, Audion,
Beauhorn, Audio Note, LothX. Много бих се радвал, ако може да се организира сравнително прослушване с такива
марки.
6. Лампата е основен елемент в схемите на вашите разработки. На какво се дължи този афинитет съм старата
техника?
Радиолампата може да се нарече стара, доколкото е изобретена по-рано от транзистора и беше изместена от него основно
поради по-високата си цена и ниската си технологичност. Колкото и куриозно да звучи обаче, преди близо две десетилетия
високите технологии възвърнаха отново интереса към този уж принадлежащ на миналото елемент. Създадените нови
висококачествени звукоизточници наложиха преразглеждане на концепциите за останалите компоненти от аудиосистемите,
при което ламповата техника въпреки посочените недостатъци се оказа много подходяща за постигане на вярна звукова
картина.
В резултат на това в момента се наблюдава истински ренесанс в производството на радиолампи – типичен пример е
фирмата Western Electrics, която след няколко десетилетия отвори отново заводите, произвеждали в миналото така
ценената от аудиофилите лампа WE 300B.
7. Тенденцията е обемът на колоните да намалява. Вие придържате ли се към нея?
Да, тенденция за намаляване на габаритите въобще на промишлените изделия съществува. Това е лесно обяснимо – влагат
се по-малко материали и себестойността е по-ниска, транспортните разходи също намаляват, което увеличава печалбата.
Тъй като ние не създаваме промишлени продукти, тази закономерност не важи за изделията ни. Водещи в
проектирането им не са габаритите или формата, а реализмът на постигнатата като резултат звукова картина. Разбира се,
не всеки разполага с достатъчно голяма зала за слушане, за да разположи големогабаритни озвучителни тела. С цената на
някои компромиси размерите могат да станат съвсем приемливи за всяко жилищно помещение.
8. Би ли обяснил идеята в реализираната от теб двулентова малка хорна? Няма ли в нея известни противоречия с
концепцията на хорните?
Късата хорна с обем едва 40 литра, показана от мен на изложението, е създадена именно за малки помещения, където
понякога е невъзможно говорителите да се разположат оптимално. В случая два метра разстояние между тях са напълно
достатъчни, за да се постигне усещане за дълбочина и реализъм . С 60-сантиметровия експоненциален контур се
реализират непостижимите за каквато и да е друга малогабаритна конструкция 29 Hz/-6 dB. Противоречия с концепцията на
хорните няма, по-скоро говорим за компромиси – чувствителността не е така висока като на класическите хорни, а големият
ход на мембраната наложи да се използва двулентова система вместо един широколентов говорител.
9. Широколентовият говорител е отдавна забравен за марковите колони, а при bgaudio.org той е основно оръжие.
Защо?
За щастие не всиички фирми производители са забравили за този тип драйвери. Още по-радващо е, че в момента броят им
расте. Широколентовите говорители като правило изискват трудни за производство кутии с големи размери. С това обаче
недостатъците им се изчерпват. Предимствата са висока чувствителност, при която 2–3 W са достатъчни за озвучаване на
нормално помещение, липсата на филтри, предпоставка за отлична стереокартина, несравними присъствие и
сцена.
10. Цената на материалите или цената на идеята е по-ценна за bgaudio.org?
Добрата идея няма как да се реализира без добри материали, които като правило са скъпи. Заниманията с Hi-End аудио,
независимо дали става дума за маркова или DIY апаратура, определено изискват сериозна инвестиция.
11. Как е правилно да се оценяват качествата на DIY разработките – по параметри или по слух?
Логично е фазата на проектиране да започне с изчисления, фазата на производство – с измервания, а крайната оценка да
бъде субективното слухово възприятие. При незадоволителни резултати процесът започва отначало. При промишленото
производство има и още една фаза – оценка на рентабилността, която ние сме се изхитрили да прескочим. Hi-End и
икономии са несъвместими понятия.
12. DIY разработките много рядко се появяват пред публика. Трябва ли да чакаме следващото изложение на bgaudio.org
за да “сверим часовниците”?
Нашето желание е тези изложения да се провеждат регулярно. Тенденцията е те да бъдат тематични – сравнения по
определени класове компоненти. Това, от една страна, ще улесни организацията, а, от друга, ще направи прослушванията
по-ефективни. В момента мислим и за създаването на постоянен showroom.
13. Кога ще видим DIY модел зад витрината на някой музикален магазин?
Това отдавна е факт, въпреки че не е често явление. Повечето от тези модели се изработват по конкретна поръчка или за
собствена употреба.
Идеята за представянето им на по-широка публика по този начин наистина е отлична.
|
|
"Интервю за списание Hi-Fi Май 2007" | ВХОД | 3 коментари | Търсене в Дискусия |
| Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание. |
|
|
|