|
Не сте се регистрирали? Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
|
|
|
|
| |
Скалата на значимостта (Давид Месингер)
Публикувано отTrendi Време: Monday, March 06 @ 09:57:03 UTC
Със Съдействието на Trendi
Поздрави на всички почитатели на музиката и хубавия звук!
Бих желал да Ви представя още една статия от поредицата под общото заглавие “Реалистични наблюдения” (“Realistische Betrachtungen”).
Благодаря Ви за интереса и Ви желая приятно четене!
Автор: Давид Месингер, HiFi Aktiv,
http://www.hifiaktiv.at/diverses/realistische_betrachtungen.htm
Оригинално заглавие на статията: DIE WICHTIGKEITSSKALA
СКАЛАТА НА ЗНАЧИМОСТТА
Ако възоснова само на досегашните факти и познания се направи списък на всички фактори според тяхната значимост, то неизбежно се стига до следната необичайна подредба от много значимо (1.) до незначимо (8.):
1. Качеството на звукозаписа. Каквото е направено зле тук, няма да може да се подобри никога. Колкото по-добра е възпроизвеждащата система и акустиката на помещението, толкова повече правят впечатление недостатъците на записа. Според една стара английска HiFi философия източникът на сигнала е най-важния компонент в една HiFi система. С това трябва да се съгласим, но в изменена форма! Това не е възпроизвеждащото устройство, а самият звуков носител със съответното качество на записа!
2. Акустиката на помещението. Ако помещението е с лоша акустика, и най-добрата система не би могла да звучи добре в него.
3. Озвучителните тела. Те действително са най-проблемните и също най-значимите компоненти на всяка HiFi система! Въпреки значителния прогрес, който стана възможен едва с помощта на компютърното моделиране, те съдържат като преобразователи (електрическата енергия се превръща в механично движение на мембраната) най-многобройните компромиси. Конструирането на усилвател в сравнение с тях е “детска игра”, понеже видът на енергията между входа и изхода е еднакъв.
4. Най-оптималното разположение на озвучителните тела в помещението и правилната позиция на слушателя спрямо тях. Идеалните условия за слушане съществуват само точно на това място.
5. Усилвателят. Съответните му технически данни се намират на “мили” над тези на всяко озвучително тяло (даже и на най-доброто). Въпреки това неговата важност не бива да се подценява, защото тонколоната представлява за него (за разлика от едно обикновено съпротивление) един труден комплексен товар. Към това трябва да се добави, че тонколоната връща електрически сигнал обратно в усилвателя, което допълнително затруднява работата му.
6. Възпроизвеждащото устройство. Най-малко 90% от всички записи притежават качество на звука, което не може да изчерпи възможностите на едно добро възпроизвеждащо устройство. Въпреки това тук не бива да се пести твърде много, за да бъдем “въоръжени” за останалите по-добри 10%.
7. Човешкият слух. Жалко, че той постепенно се влошава. Въпреки това и по-възрастни хора са в състояние да различат добрия от лошия звук. Загубата на способността да се възприемат най-високите честоти обаче не намалява удоволствието от слушането.
8. Окабеляването. Много хора няма да се съгласят, но това е най-незначимият елемент! Тук би трябвало да сe доверяваме само на изказвания, получени посредством сляп тест! Такива тестове обаче се избягват съзнателно, защото те биха имали лоши последици за всички, които печелят много пари от това (производители, импортьори, търговци, HiFi списания и т.н.).
Не трябва да остане неотбелязано, че състоянието на слушателя през деня може да бъде много различно. Слухът подлежи на колебания, които се влияят от шума и стреса. Също така готовността да можем (или да желаем) да се наслаждаваме на музиката не винаги е еднаква.
|
|
"Скалата на значимостта (Давид Месингер)" | ВХОД | 11 коментари | Търсене в Дискусия |
| Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание. |
|
|
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от Bojo Време: Wednesday, March 15 @ 18:09:28 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Ами аз съм съгласен с автора, защото познавам много меломани, които точно така степенуват нещата (може би по-голямата част). Аз не съм напълно съгласен тях, но това си е мое мнение, както тяхното - тяхно. До точка 6. приемам, макари и условно подредбата. С т. 8 твърдо не съм съгласен - почти не не познавам хора, които да са си купили кабели без "сляп тест". т.8 - повечето "истински аудиофили" не са тинейжъри. Но живота е шарен и разнообразен, хората също и в това е красотата. |
|
|
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от Trendi Време: Monday, March 06 @ 20:18:24 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Подредбата е наистина необичайна. Ето и моето мнение за отделните точки:
За 1: Ако любимите Ви групи записват с лошо качество, ще трябва да се примирите и да се наслаждавате на мелодиите, а не да престанете да ги слушате заради ниското качество.
За 2: Акустиката на една стая може в повечето случаи да бъди значително подобрена в рамките на един разумен бюджет, многократно по-малък от цената на системата Ви.
За 3: Тук съм напълно съгласен - решаващото значението на озвучителните тела е доказано и от теорията, и от практиката.
Entusiast, смятам ще се убедите лесно в това, когато придобиете повече опит. Желая Ви да се сдобиете с качествени тонколони, които да отворят вратите на един нов свят пред Вас.
За 4: Тази точка има много общо с акустиката на помещението. Има чудесни и кратки указания как най-добре да се разположат озвучителните тела. Спазвайки указанията с малко експериментиране се постига много.
За 5: Правилно е позициониран след озвучителните тела и преди източника на сигнала - тоест вторият по важност компонент на самата система.
За 6: Различията при CD-плейърите например са наистина по-филигранни, отколкото при усилвателите. А характеристиките им далеч надхвърлят възможностите на тонколоните и усилвателя.
За 7: Интересно, мисля, че тази точка можеше да бъде пропусната спокойно, защото нито си купуваме слуха, нито може да го подменим или оптимизираме по някакъв начин. Твърде субективно е и в моята класация нямаше да фигурира изобщо.
За 8: Ябълката на раздора. И не случайно, защото действително само допреди петнайсетина години на кабелите не се обръщаше почти никакво внимание. Давид Месингер е написал интересни статии, касаещи и тази тема. Подготвям за публикация една от тях. |
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от entusiast (cristo_n@mail.bg) Време: Tuesday, March 07 @ 14:39:15 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | няма нищо по-лесно от това да установиме кое е по-важното - колоните или усилвателят :)
понеже предполагам, че техниката ти е на ниво, товаря LG-то в колата, донасям у вас и пробваме: 1) твоят усилвател и колоните на LG-то; 2) LG-то и твоите колони; аз вече видях резултата ;) |
]
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от Trendi Време: Wednesday, March 08 @ 09:50:04 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Благодаря за интереса Ви към статията и предложението Ви за този любопитен тест! Ще Ви изпратя мейл, за да не товарим ненужно сайта. |
]
|
|
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от Edgecrusher Време: Monday, March 06 @ 16:12:09 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Много добре синтезирано и написано!!!Единствено редът на факторите за качествен звук,според моята лична класация,е малко по-различен.Предполагам доста хора ще се съгласят,че усилвателят и възпроизвеждащото устройство не би трябвало да бъдат към края на тази импровизирана класация,но както е споменато по-горе,подредбата е доста необичайна. |
|
|
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от Goro Време: Monday, March 06 @ 10:30:04 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Всичко е казано много точно и е подредено правилно. Но конструирането на усилвателя е подценено и съвсем не е проста работа. Неговите електрически параметри нямат пряка връзка със звученето му. Фирмени усилватели с много високи параметри звучат трагично в сравнение с такива но с "ниски" електрически параметри. За съжаление това е така и е установено от много хора. Точно това непрекъснато се коментира във форума. |
|
|
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от entusiast (cristo_n@mail.bg) Време: Monday, March 06 @ 15:24:27 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Изобщо НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН и изхождам не от теортечни постановки, а от собственият си опит. Изложеното в статията може да има стойност само при високо качество на изброените фактори!
Моят пример: Имах жалка мини аудио система LG (не се смейте моля...) и си мислех, че слушам музика. После, след доста четене, проучване и самообразоване (благодаря на toroid от този сайт за безценните съвети), си купих усилвател. Даже МР3-ките, пуснати от компютъра през 10 метров китайски кабели за няколко лева, почнаха да звучат живо. После се сдобих с приличнен CD player. Сега слушам основно записвани CD-R през CD Philips и качествен стар английски транзисторен усилвател... обаче все още слушам на колонките от мини системата. Сигурно се смеете, но никога не съм предполагал, че тези колонки с 15-16 см. басов говортел могат да звучат така с този усилвател!!! Сега на ред са колоните - чакам от Божо и Ручо говорителите...
Та това са моите наблюдения:
1-во - прилично качествени записи - каквото и да се правиме, с някоя стара изтъркана касета постоянно ще имаме чувството, че са ни заглъхнали ушите :)
2-ро - УСИЛВАТЕЛ - на някакав мижав STK чип с недостатъчна мощ (какъвто беше "улвателят" на LG-то) каквито колони да вържеме, ефекта е нулев
3-то - колони
4-то - възпроизвеждащо устройство
5 и т.н. още нямам мнение - не съм стиганал до там :) |
|
|
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от Neon_Knight Време: Tuesday, March 07 @ 00:31:03 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | "тонколоната връща електрически сигнал обратно в усилвателя, което допълнително затруднява работата му"
Интересна тема, която от много време ме вълнува
(напрежителен отклик на говорителя => прилагане на отрицателна обратна връзка по ток? (високо изходно съпротивление на усилвателя))
- Александър Петрович Сирицо, Радио 2000-2003,
- Matti Otala (1977-1980) |
|
|
Моето събективно Мнение!!! (Резултат: 1) от temp Време: Tuesday, March 07 @ 10:30:16 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Добра статия ,но субективна!
Ето и моето мнение ,което също е субективно,но повлияно по-доказано!
1.Отивам да си купя CD
2.Трябва ми нещо ,което да може да го възпроизведе вярно!:
правилно подаден ,цялостен ,чист сигнал от CD Player към правилно превеждащ натам и усилващ сигнала Усилвател!
Правилно предаващ сигнала и съпритивленията на честотите Кабел към правилно конструирани озвучителни тела с правилен говорител-правилна форма :)) .Слушано в правилно подредена(желателно почти празна) стая в правилна позиция.
Ако тези условия са спазени ,музиката може да ти даде такова удоволствие ,че да те изкараот всякакъв стрес.. ,да оправи нервите ти! и да си способен да се насладиш на някоя ДРАМА ,без да се сдухваш и оплиташ в натоварвания,съпротивления от грешки - изводи неверни и неправилно контролирана енергия ,която разболява ,кара човек да пада ниско духом!-да плаче.
Сигнала трябва да върви глатно и право освободен ,разбран ,доставящ удоволствие!
Темата ти е в резултат от опита и интереса на HI-FI.
За това е конструирана в подобен ред.
Човек трябва да се развива! ,стига сме консумирали добре познати храни ! , вече има по-добри по-полезни по-здравословни! - можем да минем направо към тях :) |
|
|
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от lozef Време: Saturday, March 11 @ 10:43:33 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Добре казано,но моя поток на мисли следва друг път.Доколко отделните компоненти и **операции **в звука унищожават ЕМОЦИЯТА и връзката с идеиите на изпълнителя.Слушал съм записи от 30те на грамофон с фуния и въпреки пращенето,отвратителната честотна х-ка и изкривявания ЕМОЦИЯТА присъства.В същото време **уредба** за 50000$ в същото помещение я носи отчасти.Собственика на двете неща също продължава да въздъхва за загубеното **чувство**Един лош цд-плеар и усилвател могат да унищожат музиката в по голяма степен от колкото говорителите и помещението.Затова еквилайзерите трудно постигат накакъв ефект.Има разлика м/у КАЧЕСТВЕН и ИСТИНСКИ ЗВУК.За емоцията не мога да говоря.... |
|
|
Re: Скалата на значимостта (Давид Месингер) (Резултат: 1) от DDB Време: Monday, April 03 @ 18:08:25 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Абсолютно безинтересна и даже ненужна статия. Авторът е направил изложение в стила и на нивото на едновремешните пионерски кръжоци, като е подредил по приоритети някои азбучни истини и постановки, като само ги е маркирал най-общо и повърхностно. Все пак може би ще бъде полезна за хора, които общо взето нямат понятие от материята. |
|
|
|