Защо Рупори?
Дата: Wednesday, August 11 @ 09:46:06 UTC
Тема: Рупори2


Защо някой би използвал рупорни озвучителни тела днес, когато можем да имаме 100W усилвател на ниска цена?

why_horns Защо Рупори?
    Защо някой би използвал рупорни озвучителни тела днес, когато можем да имаме 100W усилвател на ниска цена?
Както загатнах в предишният материал, рупорите ИМАТ други специални качества освен високата чувствителност.
    Добре, нужно е да разберем някои основни принципи около това КАК РАБОТЯТ РУПОРИТЕ, за да можем да докажем, ЗАЩО те правят някои неща по-добре от другите озвучителни тела.
(Ще се изумите колко много хора отказват да повярват, че рупорите могат да се използват за сериозно слушане на музика, понеже някой им е казал че не стават или защото мислят, че всички рупори звучат като мегафони).
    На рупора може да се гледа като на акустичен импедансен трансформатор.
    Превръщането на механично движение (вибрираща диафрагма) в звукови вълни във въздуха е трудно нещо по много причини. Най-фундаменталният проблем, имащ много общо с ефективността, е че разликата в ПЛЪТНОСТТА между хартиената или металната диафрагма и ВЪЗДУХА е огромна. Това е ужасяващо разминаване в импедансите. Този факт обяснява много по-доброто разпространение на звука в по-плътни среди като метал, вода или скали. При случая високоговорител-въздух, диафрагмата на високоговорителя може да се разглежда като високоимпедансен източник (твърд материал) а въздухът се явява носкоимпедансна среда на разпространение (въздухът не пречи силно на движението на твърди обекти). Това е и причината хората да не могат да летят, махайки с ръце.
    Това което рупорът прави е, да помогне да се съгласува излъчвателят с околната среда и да предаде енергията си в звукови вълни, чрез импедансна трансформация. Това означава, че той създава висок акустичен импеданс като товар на излъчвателя, така че повече мощност да бъде предадена от него в околната среда. (Аналогично на това, да поставите антена на радиопредавател, изглежда е очевидното, което трябва да се направи). В основата си рупорът е тръба или тръбопровод с увеличаващо се напречно сечение по ста си. Тесният край (съдето се разполага драйвера) се нарича гърло на рупора, а широкият край (който излъчва в помещението) се нарича уста на рупора. Звуковото налягане се дефинира като промяна в налягането за единица площ. В рупора фронтът на вълната е ограничен от вътрешните му стени и площта на рупора се увеличава с приближаването на вълната към устата му. Това, което се случва е, че при гърлото имаме малка площ и високо налягане с малки амплитуди, ефективно натоварващи диафрагмата. При движението на фронта на вълната към устата му, налягането пада, докато амплитудата и площта се увеличават.
    Рупорът освен това има и свойството да насочва зука в по-тесен лъч, което увеличава аксиалната чувствителност на озвучителното тяло (SPL/1W/1m). Увеличената насоченост, комбинирана с високата ефективност на електроакустичното преобразуване, означава че рупорните високоговорители е много лесно да бъдат захранени, дори с много малък усилвател. Какво означава всичко това всъщност? По какъв начин рупорът помага на драйвера/високоговорителя? И какво прави тези рупорни високоговорители по-различни от директните излъчватели? Ще се опитам да обобщя в няколко точки:
    -Подобрено енергийно преобразуване означава, че за дадено ниво на звуковото налягане, диафрагма, натоварена с рупор трябва да се движи по-малко от директно излъчваща диафрагма с еднакъв размер. За електромеханичен преобразувател изкривяванията, генерирани от драйвера ще бъдат пропорционални на амплитудата на трептенията му. Така, за всяко дадено звуково ниво, натовареният с рупор високоговорител ще има по-малки изкривявания от еднакъв по размер директен излъчвател.
    -Може да се използва по-малка по размер диафрагма в рупора, за да се генерира същото звуково налягане, като от по-голяма директно излъчваща диафрагма при една исъща амплитуда на трептенията. Това означава, че трябва да се ускорява по-малка маса, за да бъде постигнато същото звуково ниво, когато натоварите с рупор драйвера. Това помага да се подобрят преходните характеристики на озвучителното тяло, независимо какво е казал Фурие. Субективно, рупорите се отличават с лекотата и пъргавината си при преходни процеси.
    -По-малкото разклащане на диафрагмата позволява да се използва звукова намотка с по-малка височина (отново с по-малка маса), възползваща се напълно от магнитния поток в процепа на магнитната система. Това увеличава ефективността на излъчвателя, позволяващо на усилвателя да работи с повече запас по мощност и по-голяма лекота. Рупорните драйвери трябва да имат мощни магнити и добро магнитно съгласуване, заради високите налягания, които трябва да създадат в гърлото на рупора.
    -Заради по-големият запас по мощност на усилвателя и заради по-вярното възпроизвеждане на скокове в сигнала и високи нива от драйвера, рупорите могат да възпроизведат много по-високи звукови налягания в сравнение с директните излъчватели, преди изкривяванията да станат неприятни. Накратко, ще има повече пространство за повече динамика, при по-ниски изкривявания, по-добри преходни характеристики, с по-малко натоварване за усилвателя.
    Тъй като това е пропаганден материал в полза на рупорите, не съм наблягал на проблемните им аспекти. Едно от нещата, които не споменах е, че колкото по-ниска честота се опитвате да възпроизвеждате с рупора, толкова по-голяма трябва да муде устата му. Размерите на рупора бързо се умножават, когато слезете с няколко октави. Бас-рупорите е почти невъзможно да се съберат в нормално жилище. Това не би могло да е проблем за истински ентусиаст, но дори аз трябваше да отложа всички мечти за бас-хорн, докато не си намеря по-голямо жилище.
Някои хора казват, че рупорите имат “рупорно звучене”. Не съм сигурен, но мисля че имат предвид подобно на мегафон качество на звука. При добрият хорн не трябва да има нищо подобно. За съжаление, много лоши рупорни конструкции са накарали хората да мислят, че “това е рупорното звучене”. За истинския привърженик на “рупорното звучене” ще бъде комплимент, което означава чист, динамичен, “бърз”, реален, детайлен и изпъкващ звук.
    Несъмнено, има няколко неща, които рупорите не могат да постигнат както типичните ви малки високоговорители с директни излъчватели. Особено преувеличените представи за “имиджинг”,”неутралност” и “прозрачност”. Рупорите отстъпват с “по-солидно” (противно на “прозрачното”) присъствие с повече “маса”. (По-малко призрачност в звученето ако щете!!!)
    И определено рупорите в звученето си не остават на заден план! Музиката просто струи от тях, вместо страхливо да се крие далеч зад високоговорителите.
    Във всеки случай рупорите имат своите проблеми, както всеки вид озвучителни тела и могат да бъдат крайно чувствителни към помещението и останалите компоненти на озвучителната система. Ентусиастите биха казали, че предимствата надхвърлят недостатъците и, че проблемите са всъщност предизвикателства.
 
Оригиналът: http://invalid.ed.unit.no/~dunker/why.html







Тази статия идва от bgaudio.org
http://www.bgaudio.org

URL на тази публикация е:
http://www.bgaudio.org/modules.php?name=News&file=article&sid=13