Домашно кино на практика 1
Дата: Tuesday, August 10 @ 07:29:45 UTC
Тема: Домашно кино


Тази статия открива цикъл от материали, разказващи за най-вълнуващите въпроси, които, така или иначе, възникват при избора и инсталирането на домашното кино. Днес ще поговорим за възможните варианти за разполагане на акустичните системи в помещението. От само себе си се разбира, че ще бъдат разгледани и типичните ситуации с нашенските малогабаритни стаи.
Домашно кино на практика Тази статия открива цикъл от материали, разказващи за най-вълнуващите въпроси, които, така или иначе, възникват при избора и инсталирането на домашното кино. Днес ще поговорим за възможните варианти за разполагане на акустичните системи в помещението. От самосебе си се разбира, че ще бъдат разгледани и типичните ситуации с нашенските малогабаритни стаи. Как би трябвало да бъде всичко в идеалния случай Не е тайна, че сериозно домашно кино може да се построи при спазване на всички правила само при наличието на две неща: желание и много пари. В идеалния случай за домашно кино се предвижда специално помещение. Особено богатите ценители на киното често строят специална стая за това. Геометрията на стаята в този случай се оразмерява специално за определена аудиосистема, която ще бъде инсталирана в помещението. Освен това се прави и доста сериозна акустична оптимизация на помещението. Но в такъв случай площта на стаята често надхвърля сто квадратни метра, а цената на оборудването и работата може да бъде много десетки или даже стотици хиляди долари. Именно за това в наше време такива проекти не са толкова много, колкото може да си помисли човек. Най-често, при наличие на достатъчно пари за домашно кино се отделя една стая (обикновено 30-80 кв.м), а стойността на оборудването и работата не надвишава няколко десетки хиляди долара. Но повечето хора нямат такива сериозни финансови възможности, пък и да се отдели специално помещение за такива мероприятия често е нереално, поради което се налага да се строи кино в една от жилищните стаи на апартамента. Днешната статия ще бъде интересна точно за тази категория хора. Но най-напред трябва да разкажем за изходната точка. Тоест, по какъв начин трябва да се разполагат в стаята озвучителните тела на домашното кино, ако се спазват всички правила. Веднага ще направя оговорката, че в тази статия няма да стане дума за разполагането на събуфера, защото неговото разполагане в стаята е персоналното мъчение на всеки кинолюбител. Работата е там, че звученето на събуфера силно зависи от акустиката на помещението, от разположението на елементите на интериора и специално от взаимното разположени на събуфера и слушателя. И тук съществува огромен брой комбинации, и е просто нереално да се опише даже част от тях. За това мога да предложа два метода за решаване на проблема с разполагането на събуфера: Включете някаква музикална композиция с отчетлив и изразителен бас (например, такава, в която звучи акустичен контрабас) и започнете да експериментирате: поставете събуфера на някое място в стаята, седнете на предварително определеното място за слушане на системата за домашно кино и слушайте. Ако баса е отчетлив, чист и гръмовен, ако вие не слушате „каша” и „грохот”, а именно контрабас, то можете да оставите събуфера на това място и да се радвате, че опита така бързо и успешно е завършил. Ако, обаче, басът не ви харесва-продължавайте да опитвате, като поставяте събуфера в други точки на стаята и да слушате резултата. Не е изключено да се наложи да поразместите мебелите в стаята... Втория вариант се нарича „от противоположното”. Той е по-прост, по-ефективен и отнема по-малко време. Но помнете, че басът в тестовата композиция трябва да бъде колкото може по-продължителен по време и еднообразен по звучене, защото ще ви се наложи да...пълзите по пода на стаята. И така, поставете събуфера на мястото, където се предполага, че ще седи слушателя по време на гледането на кино. Включете тестовия запис и почнете бавно да пълзите по стаята. За съжаление, ще се наложи да пълзите на четири крака, за да може главата да се намира на височина около 30-40 см от пода. Това не е много удобно, но няма какво да се прави. Целта на това мероприятие е да се намери мястото в стаята, където басът на работещия събуфер е най-комфортен и коректен. На това място поставете събуфера. От тук нататък ще говорим само за мястото на основните канали-пълнодиапазонните озвучителни тела на фронталните канали, тиловите канали и централния канал. Ако си представим, че всички озвучителни тела са съвсем еднакви, акустиката на помещението също е идеална и има свободно място, то колоните трябва да се поставят съгласно тази схема. В дадения случай се описва моделът на разполагане на комплекса по схема5.1 (пет канала, един събуфер). Именно при такова разположение на озвучителните тела (ОТ) се извършва сглобяването на многоканалните саундтракове към филмите в съвременните студия. Центърът и фронталната двойка са разположени на линията на въображаемата окръжност, чийто радиус е разстоянието от слушателя до централното ОТ, а център на окръжността е главата на слушателя. Разстоянието от слушателя до всяко от фронталните ОТ и до централното ОТ са равни. Разстоянието между фронталните ОТ е равно на разстоянието от слушателя да всяко ОТ. Тиловите канали са разположени на същото разстояние от слушателя (също на въображаема окръжност) под ъгъл приблизително 110о спрямо оста „слушател-екран”. В този случай се минимизират всички възможни неточности, свързани с изкуственото закъснение, въвеждано за компенсация на звученето при некоректно разполагане на ОТ в пространството, а освен това се изравнява влиянието на акустиката на помещението въху всички ОТ. На теория всички канали са напълно равнозначни както по сила, така и по звуковъзпроизвеждане, което и е необходимо в истинското домашно кино. В същност, на практика много от неточностите в подбора и разполагането на ОТ могат да бъдат компенсирани с електрониката на АV-ресивера или АV-процесора. На следващата схема е показана схемата на идеалното разполагане на ОТ в домашно кино, работещо със 7.1 звук. В този случай тиловите ОТ не са 2, а 4, като 2 от тях са разположени точно от двете страни на слушателя, а двете други-отзад. Така, че, ако позволяват възможностите и ситуацията, при разполагането на ОТ в домашното кино, трябва да се ориентирате именно към тези две схеми на разполагане (за 5.1 и за 7.1 системи), понеже те се явяват еталонни. Само не забравяйте за акустичната обработка на помещението акустическа обработка на помещения -това е много важен детайл при постройката на домашното кино. И трябва да се отнесете към това сериозно, защото лошата акустика на помещението може лесно да „убие” звука даже на най-скъпия и грамотно подбран комплекс. Как изглежда това на практика Ако се опитаме да построим 5.1 домашно кино по еталонната схема , това ще изглежда примерно ето така: Ако пък имате желание да построите кино не само за двама-трима души, а да можете да гледате с цялото семейство или с приятелите, най-логичното решение ще бъде просто да поставите още няколко кресла. Обаче, и тук има подводни камъни. Например, не трябва да се разполагат по този начин всички зрители. Работата е там, че седящите в крайните кресла слушатели ще се намират извън зоната на балансираното звуково поле (зелената зона на фигурата), защото ще усещат явен дисбаланс на киноканалите: най-близкото тилово ОТ буквално ще му „дълбае” в ухото (не, името Dolby Digital не е дошло от това), а най-отдалеченото от седящия в крайното кресло фронтално ОТ практически няма да се чува. В резултат на това напълно изчезва ефекта на присъствие в центъра на събитията, и от гледането няма да има никакво удоволствие. Всички могат да бъдат разположени коректно като се поставят дивана и креслата по този начин: Ако стаята, в която е разположено домашното кино има площ около 25-30 кв.метра, то една двойка тилови ОТ не може да обхване всички зрители (а в такава стая не трябва да се разполагат повече от 5-6 души) и в такъв случай е крайно необходимо да се постави още една двойка тилови ОТ (както е на схемата). Тоест, получава се, че всяка двойка тилови ОТ работи за определена зона (в дадения случай, за един ред зрители)-именно така става в големите кина: в залата се разполагат множество ОТ на тиловите канали,за да може всеки зрител да не чувства дисбаланс на каналите в системата. А ако вашата стая има площ 40 кв.м или повече, може да се създаде коректно звуково поле за всички зрители (до 10 души по схемата 3 реда по 3 кресла) с една двойка достатъчно мощни ОТ, защото те ще се разполагат на прилично разстояние от зрителите, а това значи, че техният звук ще успява да се разпространи по на широко. Ако опитаме да построим домашно кино 7.1 по еталонната схема, то системата ще изглежда ето така: И отново, ако искаме да направим кино за 5-6 човека, можем да се възползваме от допълнителна двойка странични ОТ за съраунда (двойката тилови ОТ ше бъде във всички случаи една). Ако пък стаята е достатъчно голяма, можем да се възползваме от еталонната схема за разполагане на системата 7.1 (фигурата по-горе). И още нещо: ако строим система 7.1 по схемата с две двойки странични ОТ на съраунда (както на фигурата по-долу), трябва първата двойка странични ОТ на съраунда да бъдат изместени малко назад спрямо първия ред зрители и да се ориентират говорителите на тези странични ОТ към първия ред (както на схемата по-долу), защото в противен случай зрителите от втория ред ще чуват звука на страничните ОТ на първия ред, тоест, тиловите колонки на първия ред ще се окажат за седящите на втория ред отпред и, следователно, ще престанат да бъдат тилови-няма да е много добре, защото много от ефектите ще се възпроизвеждат не съвсем коректно. Ако стаята не е много голяма В съвсем малките стаи най-разпространена е схемата с разполагане на телевизора до едната стена, а дивана-до срещуположната, точно срещу телевизора. И това е най-далечната схема от гледна точка на еталона. Но много хора се опитват да напъхат в зоната на ефективно озвучаване още две кресла, например както е показано на фигурата: Не, уважаеми, не трябва да се прави така. Причината е същата-седящите в крайните кресла все едно няма да се намират в „зелената зона” (поради което няма да изпитат никакво удоволствие от гледането), и отгоре на всичко, ще закриват с тялото си тиловите ОТ. Така, че ако става дума за стая с площ 10-20 кв.м., най-правилна е следната схема на разполагане. „Аз искам така!” или „по друг начин не става” Много често се среща ситуацията, когато се опитват да организират домашното кино по диагоналната схема. И трябва да ви кажа, уважаеми читатели, че това е извънредно неудачна идея. Често ми носят планът на стаята и казват „моята система ще стои така-това вече е решено”. И след това следва втория въпрос:”къде да закачим тиловите ОТ, за да може всички на зрители да им е удобно?”. Отговорът е - това е невъзможно. При такова разположение на слушателите може да се създаде коректно звуково поле само за един слушател, седнал в ъгловото кресло. Просто при опита да закачим тиловите ОТ широко, за да обхванем всички зрители, се получава ситуация, когато за седящия в ъгловото кресло тиловите ОТ ще се окажат отпред, а и седящите на дивана ще чуват забележим дисбаланс на каналите. Така, че остава да се направи „кино за един зрител”. При това крайно необходимо е да се раздалечат фронталните ОТ малко в страни, за да се спази принципа на равностранния триъгълник (виж еталонната схема). При желание, вместо кресла може да се постави диван-в този случай на филма могат да се насладят двама или трима, но тогава тиловите ОТ трябва да се закачат малко по-раздалечени. Главното е да не се престаравате: помнете, че е желателно да се спази ъгълът 110о за тиловите ОТ (виж еталонната схема). А ето примери за съвсем некоректно разполагане на ОТ на комплекса. Месля, че не е нужно да обяснявам причината-достатъчно е да се погледне еталонната схема. Насъщни въпроси На каква височина трябва да бъдат закачени тиловите ОТ? -Тъй като колонките често имат различни характеристики на насоченост, не си струва да се хващаме за всеки градус или сантиметър. Постройте ъгъл от 30-40о с връх в точката на прослушване, като за нулева височине приемете нивото на главата на слушателя. Старайте се максимално точно да следвате еталонните схеми (за системите 5.1 и 7.1). Ще се получи, че тиловите ОТ ще висят по-високо от главите на слушателите (приблизително на 0,6-1,5 метра, в зависимост от разстоянието на тиловите ОТ до слушателя). На фигурата са показани препоръките по разполагането на настенните тилови ОТ в 5.1 система. В комплекса 7.1 височината на ОТ се определя по аналогичен начин, а разполагането в хоризонталната равнина е съгласно схемата. Ако тиловите колонки на системата няма да се закрепват на стената, а ще стоят на пода, не си струва да се разстройваме много. Въпреки, че е по-добре когато тиловите ОТ са „рафтови”, защото в този случай има възможност да се използват доста високи поставки (1-1,5 м- в зависимост от разстоянието до слушателя) или даже да се закачат тези ОТ на стената (съществуват множество конзоли за тази цел). А как да окачваме диполните тилови ОТ? Що се отнася до височината, то тук всичко остава без изменения, а по отношение на разположението, то обикновено към всеки модел подобни колонки се дава препоръка на производителя. Ако го опишем в общи черти, то обикновено такива колонки се окачват точно встрани от слушателите, но се предвижда зад гърбовете на слушателите да има известно пространство до стената (диванът да стои поне на разстояние 1,5-2 м от задната стена и на същото разстояние от всяка от страничните), тъй като за нормалната работа на такива ОТ трябва да се осигурят коректни отражения на звуковите вълни на тези ОТ от стените. В това отношение диполите са по-взискателни от обикновенните еднонасочени ОТ. Има ли смисъл да се построява система 7.1 в малка стая с площ 10-15 кв.м.? -Няма особен смисъл, защото ОТ на съраунда ще се намират много близко до главите на слушателите и, следователно, лесно ще се локализират на слух, което не е правилно. А ако дивана е разположен плътно до стената, киното 7.1 въобще не е възможно. Така, че по-добре да си направим 5.1, но умно. До колко може да се отклоним от еталонната схема? Що се касае до вариантите на разположение на ОТ, то това вече беше описано по-горе. Може само да се добави следното: ако домашното кино се прави в сравнително голяма стая с расчет да се разполагат няколко души (повече от 3), то централното и фронталноте ОТ е най-добре да се разположат на една линия. Ако говорим за разстоянието от слушателите до тиловите ОТ, крайно необходимо е да се спазва поне симетрията. Тоест, разстоянието да дясната и лява колонки трябва в идеалния случай да бъдат равни. Но ако това не е така, или ако възникват още някои малки отклонения от еталонната схема (особено по отношение на разстоянието), то не си струва да вдигаме тревога, защото в съвременните АV-ресивери и процесори съществува множество настройки за компенсиране на некоректното разполагане на ОТ в широки граници. „Моят дизайнер е предвидил за компонентите на домашното кино и колонките следните места в стаята: ето тук, тук и тук” -Да започнем с главното: какво отношение има дизайнера към инсталирането на домашните кина? Вярно-никакво. За това, най-страшно е, когато дизайнера, имайки пред вид собствените си художествени замисли, се опитва да остави място за компонентите и колонките на системата не по принципа „така трябва да бъде”, а по принципа „така изглежда хармонично”.Трябва да ви предупредя, че още в празната стая трябва предварително да се планира къде и как ще бъдат разположени колонките и компонентите на домашното кино, а вече после, като имате пред вид това, да доизмисляте останалата обстановка в стаята, иначе може да се получи не кино, а неясно какво. Така, че дизайнера в тази ситуация може тактично да бъде помолен да не си пъха носа в чужди работи. Ако вие самите не сте готови да си направите проекта на стаята с плана на киното, по-добре поканете специалист по инсталиране на домашни кина, който ще успее да договори с дизайнера всички аспекти на бъдещото инсталиране-и в стаята ще бъде хем красиво, хем системата ще бъде разположена коректно. Продължението следва... Илья Суханов(ilyasukhanov@ixbt.com Публикувано — 15 септември 2003 год.





Тази статия идва от bgaudio.org
http://www.bgaudio.org

URL на тази публикация е:
http://www.bgaudio.org/modules.php?name=News&file=article&sid=15